starten als ZZP vanuit REA

Een eigen bedrijf en je gezondheid. Hoe zit het met wetgeving, regelingen en verzekeringen?

starten als ZZP vanuit REA

Berichtdoor Gonda » 03 aug 2009 14:49

in overleg met UWV mag ik mij orienteren op zelfstandig ondernemerschap.
Ik heb een REA status vanwege beperkingen
Daarbij zit ik in een WAO/WIA beroepsprocedure, o.a. omdat mij tot dusver geen WIA is toegekend (te laag inkomen in laatste baan, daarom geen verlies van verdiencapaciteit) en wet amber ivm eerdere WAO-keuring
Ik ontvang momenteel een minimale WW uitkering.

De vraag is wat mijn REA-indicatie (geldig tot mei 2010) kan betekenen in de aanvraag van bv aangepaste voorzieningen, starterskrediet, verzekeringen etc bij het starten van een eigen onderneming ipv te reintegreren bij een werkgever
In de brochures (aangevraagd) kom ik nl alleen info tegen over starten vanuit WAO of WIA als zijnde arbeidsgehandicapt

alvast bedankt voor de info
Gonda

Re: starten als ZZP vanuit REA

Berichtdoor Peter L. » 04 aug 2009 10:39

Beste Gonda,

Het maakt in jouw geval niet zoveel uit dat je in een beroepsprocedure zit voor de WIA en in afwachting bent voor de WAO-herbeoordeling (amber).

Je hebt namelijk een REA-status tot 2010. Dat betekent dat je gewoon gebruik kunt maken van het starterskrediet en de de aangepaste voorzieningen als je gaat starten.

Ten aanzien van het verzekeren tegen de gevolgen van ziekte (dus Ziektewet en WAO of Wia, afhankelijk waarvoor je in aanmerking komt) bestaat de mogelijkheid je vrijwillig te verzekeren bij UWV. Doe je dat binnen 4 weken nadat je verplichte verzekering is geeindigd dat moet UWV je altijd accepteren. Inclusief bestaande ziekten. Dat is een groot voordeel want bij andere verzekeraars worden bestaande ziekten uitgesloten. Je bent verplicht verzekerd als je een uitkering van UWV ontvangt. Wordt je minder dan 45% arbeidsongeschikt verklaard voor de WAO dan is dat ook het moment om je (vrijwillig te verzekeren). Of als je uitkering (WW) ophoudt te bestaan.

UWV heeft een nummer voor vrijwillige verzekeringen: 020 75 24 290. Daar kunnen ze je verder informeren.

Wist je dat Welder ook een uitgebreide brochure heeft over het starten als ondernemer? Je kunt deze bestellen via de site: http://www.weldergroep.nl/een_bedrijf_s ... dshandicap

En op de site http://www.vraagwelder.nl staat ook meer informatie over starten: http://www.weldergroep.nl/een_bedrijf_starten

Veel succes met starten!
Groet,
Peter L.
Peter L.

Berichtdoor Gonda » 04 aug 2009 11:03

Dag Peter,

Dank je wel voor je snelle en heldere antwoord.
IK heb voorlopig nog een WW, dus hoef me zolang nog niet vrijwillig te verzekeren bij UWV
WW loopt ook tot mei 2010. Ik zal de termijnen in de gaten houden.

Ik was op de hoogte van het feit, dat de UWV-verzekering geen ziektes uitsluit, waar andere verzekeraars dat wel doen.......maar de premies zijn ook niet voor de poes.
Reden waarom veel ZZP-ers in de praktijk blijken te besluiten niet te verzekeren of een andere verzekeraar te kiezen (met de risisco's van dien.

Verder ik zal zien dat UWV-voorzieningen ook uit de voeten kan met mijn huidige REA-status.
Ik ben tot dusver binnen UWV niemand tegen gekomen die me hierover kon informeren.
dus nogmaals dank

Gonda
Gonda

Vrijwillige verzekeringen UWV en starten vanuit uitk

Berichtdoor Gonda » 04 aug 2009 11:56

Dag Peter,

Ik ben nog wat speurwerk gaan doen naar premies voor vrijwillige verzekeringen bij UWV
(WIA 6,32% van dagloon),WAO (5,85% van dagloon), WW (2,95% van dagloon.)

Nu ligt mijn huidig inkomen (WW) rond sociaal minimum, dus heb ik een laag dagloon.
Uiteraard hoop ik met mijn eigen onderneming een hoger inkomen te genereren, maar stel, in het slechtste scenario, dat dit niet lukt?

De uitkering zal dan in geval van arbeidsongeschiktheid of werkloosheid 70% van dit sociaal minimum zijn.

Moet ik mij dan nog wel verzekeren eigenlijk?
Ik betaal dan jaarpremies van resp 807,44 pj (WIA), 829 pj (ZW) en 377 pj (WW)
Ik krijg als ik niet meer kan werken, toch zowiezo WWB= weer sociaal minimum?
Kan ik mij dan beter de premies voor deze vrijwillige verzekering besparen.

Hoop dat je nog even met me mee wilt denken hierover

n hartelijke groet Gonda
Gonda

Berichtdoor Peter L. » 04 aug 2009 12:12

Beste Gonda,

Ik begrijp je overweging voor dit moment. Als je het afzet tegen het minimumloon lijkt het een handige en snelle besparing zonder consequenties. Echter: als je een WWB-uitkering krijgt kan worden verwacht dat je gaat solliciteren. Het is dan mogelijk dat je dat door ziekte niet kan doen. Immers; je hebt daardoor je bedrijf be-eindigt.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid ook dat je bedrijf meer winst gaat maken dan je nu bedenkt. Je gaat dan weliswaar ook een hogere premie betalen maar je inkomsten zijn dan hoger. Dan is het wel prettig als je hiervoor verzekert bent. Immers"als je arbeidsongeschikt wordt dan is het gat relatief groter.

Ten slotte kun je met UWV een premie afspreken die je wel betalen kunt en die je ook gaandeweg kunt aanpassen. Meer informatie op het nummer dat ik eerder heb gegeven. Als zij je kunnen vertellen hoe het verder werkt heb je dat in ieder geval goed uitgezocht en kun je zelf de afweging maken. Wat ik zelf nog wel eens meemaak is dat mensen later terugkomen op hun besluit zich niet te verzekeren. De vrijwillige verzekering met verplichte acceptatie is dan meestal niet meer mogelijk.

Veel succes met starten en ik hoor graag verder van je wat je met deze informatie hebt gedaan.
Groet,
Peter
Peter L.

Berichtdoor Peter L. » 10 aug 2009 10:38

Nog een kleine aanvulling:

Als je je vrijwillig verzekert bij het UWV tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid (dus Zieketwet en WIA) dan kun je kiezen voor een premie die het beste bij je past. Dat kan dus een lagere premie zijn dan in het voorbeeld dat Gonda gaf. De consequenties is natuurlijk wel dat je dan een lagere uitkeirng krijgt mocht je ziek worden. Gaandeweg je premie aanpassen op je winst is dus een goed idee en kan worden besproken met UWV.

Veel succes!
Peter L.

Re: starten als ZZP vanuit REA of SFB

Berichtdoor Gonda » 12 apr 2010 15:19

Ik ben in januari 2010 gestart met mijn ondernmeing met behoud van mijn WW-uitkering tot 6 mei as.
Daarna moet ik besluiten of ik door kan gaan als zelfst ondernemer.
Ik zit in een lastig pakket, omdat er een WIA en een WAO-beroepsprocedure loopt.
Op dit moment heb ik sinds 2000 wel een REA-status, op basis waarvan ik aangepaste voorzieningen en en startkrediet heb kunnen krijgen.
Zowle mijn REA als mijn WW lopen per mei as af en het is nog steeds niet duidlijk of ik een WIA/WAO ga krijgen.
Ik moet darom uitzoeken en besluiten of ik door kan gaan als ZZP-er na mei.

ik heb intussen andere info op gezocht over het beëindigingen en mogelijk verlengen van mijn REA-status en de bijbehorende voorzieningen. Mijn REA loopt af per mei 2010

Volgens UWV wordt een REA-niet meer verlengd heb ik, sinds mijn WIA beoordeling/afwijzing op een SFB (structureel functionele Bepeking)-status
De SFB zou vergelijkbar voorzieningen hebben. Er wordt vooral gesproken over voorzieningen en tegemoetkomingen voor werknemers/werkgevers.
Mijn vraag hoe dat dan zit met mij als zelfstandig ondernemer.

Bij nalezen op de UWV-site blijkt dat de voorzieningen voor SFB behalve aangepaste voorzieningen, startkrediet, jobcoach etc ook een inkomenssupletie voor startende ondernemers en een no risk-polis voor werkgevers bevatten.
meer info in de brochure 'Kan ik met een uitkering voor mezelf beginnen'

Er wordt bij SFB echter mn bij inkomenssupletie een onderscheid gemaakt tussen WAO, WAZ en Wajong enerzijds en WIA of ZW anderzijds.
Het zou een interessante optie kunen zijn, maar ik heb WAO noch WIA, dus voor welke voorzieningen zou ik als zelfstandig ondernemer dan in aanmerking kunnen komen?

Daarnaast zijn premies voor WAO-WIA erg hoog. Zou ik hiervoor een tegemoetkoming kunnen krijgen vergelijkbaar met de no-riskpolis voor werkgevers?
En wat als ik weer uitval? Een werkgever hoeft geen ZW-premie te betalen, maar hoe zit dat als ondernemer?

Ik vraag me verder ook af of we een vergoeding voor de kosten onafhankelijk medisch advies (mbt beroepsprocedure) ook via deze SFB of REA zouden kunnen aanvragen.

Ik ben benieuwd of jij hier meer van weet.
Gonda

Berichtdoor Peter L. » 13 apr 2010 14:51

Hoi Gonda,

Dank voor je reactie. Ik begrijp dat je in aanmerking wilt komen voor loonsuppletie. Dat kan zeker interessant zijn. Echter, de loonsuppletie is alleen voor mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, uitgezonderd de mensen met een WIA-uitkering. En dus niet voor mensen met een structureel functionele beperking.

Gaat je bezwaarprocedure over een WAO of WIA-uitkering? Krijg je recht op de WAO dan kun je er wel recht op maken....anders helaas dus niet. Ik zal voor je duimen dat het lukt met dit bezwaar.

Een ondernemer hoeft ook geen Ziektewetpremies te betalen, tenzij hij daar nadrukkelijk voor kiest. Dat houdt ook in dat je recht op een uitkering hebt als je ziek bent (dus in je eerste 104 weken van ziekte, afhankelijk vanaf wanneer je uitbetaald wilt worden.) Je krijgt daar geen korting voor via de belastingdienst volgens mij. Maar dat zou je hen even moeten navragen, dat kan ik niet voor je achterhalen. Zou je je bevindingen weer kunnen posten?

Ten aanzien van de kosten die je moet maken voor de bezwaarprocedure kun je je advocaat of jurist vragen of deze die kan meenemen in de kosten. De rechter kan bij uitspraak (bij een beroepszaak, niet bij UWV bezwaarprocedure) UWV er toe veroordelen deze kosten te voldoen. Maar dat wordt per zaak bekeken. Over het algemeen zal UWV bij een bezwaarprocedure de kosten dragen voor onderzoek. Voor een contra-expertise (van jou kant) liggen de kosten in eerste instantie bij jou.

Ik hoor het graag verder van je, succes!
Peter L.

Berichtdoor Gonda » 14 apr 2010 15:15

Dag Peter,

Ik heb nog even een onduidlijkheid in je antwoord.
een ondernemer met een REA of SFB hoeft geen ziektewetpremies te betalen?
En wanneer kom ik wel in aanmerking voor die max 104 dagen inkomensvoorziening?
Alleen als ik een AOV verzekering heb afgesloten?
of lees ik het helemaal verkeerd?

Ik heb contact gehad met de belastingdienst over mogelijke korting op premies een AOV verzekering vanuit een REA of SFB status:
Uitgaven (premies) voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen bij de inkomstenbelasting worden afgetrokken in box 1, uitgaven inkomensvoorziening, premies lijfrente.

Verder kent de belastingdienst een 'urenbeperking' voor ondernemers met een abeidsongeschiktheidsuitkering (dus WAO of WIA)
Normaal moet een ondernemer 1225 uur werken om in aanmerking te komen voor een startersaftrek en kleine ondernemersafstrek. Voor ondernemers met een arbeidsongeschiktheidsuitkering is dat 800 uur.
Een REA of SFB-status is hiervoor niet relevant, dus alleen een arnbeidsongeschiktheidsuitkering.

Gonda
Gonda

Berichtdoor Peter L. » 23 apr 2010 11:41

Hoi Gonda,

De verzekeringen waar ik het over heb zijn AOV's door UWV uitgevoerd. Hoe werkt dat? Als werknemer ben je verplicht verzekerd voor de ziektewet en de WIA. Als zelfstandig ondernemer kun je er voor KIEZEN om deze voor werknemers verplichte verzekering ook vrijwillig af te sluiten.

Het hebben van een sfb-status heeft niets te maken met het afsluiten van een ziekwetverzekering. Hoe je dit kunt regelen en of je dit kunt regelen kun je navragen bij UWV via 020 75 24 290. Dat is de afdeling vrijwillige verzekeringen. Die kunnen antwoord op je vraag geven, en meteen voor je nagaan wat je premie dan zou zijn.

Verder dank voor je aanvulling voor de premies!
Peter L.

Keer terug naar Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP)