definitie bedrijfswinst - bruto of netto?

Een eigen bedrijf en je gezondheid. Hoe zit het met wetgeving, regelingen en verzekeringen?

definitie bedrijfswinst - bruto of netto?

Berichtdoor Marco Master » 22 okt 2009 10:13

Beste leden,

Ik ben op de hoogte met de berekening zoals deze op de website staat vermeld. Ik wil graag weten hoe het UWV kijkt naar de bedrijfswinst. Dit is het derde jaar dat ik vanuit de WAO als zelfstandig ondernemer werk. Bedrijfswinst is mijn omzet min de bedrijfskosten. Dit is mijn bruto inkomen, de ‘praktische restverdiencapaciteit’. Gaan hier nog de starters aftrek en zelfstandige aftrek vanaf? En mijn 2e vraag is, wordt het maatmanloon geïndexeerd? Als ik namelijk 5 jaar geleden bv 2000 euro bruto verdiende dan zou dat inmiddels meer moeten zijn.

met vriendelijke groet,

Marco Master
Marco Master

Re: definitie bedrijfswinst - bruto of netto?

Berichtdoor Megan » 22 okt 2009 12:09

met jou ben ik daar ook erg benieuwd naar

gr. Megan
Megan

Berichtdoor Peter L. » 23 okt 2009 14:18

@ Marco Master en Megan,

Hoe het precies met je zelfstandigenaftrek zit kan ik je niet precies vertellen. Maar je boekhouder zou je dat zo kunnen vertellen. Heb je die niet dan kun je altijd even de belastingdienst bellen. Ik ben dan ook samen met jullie benieuwd hoe dit eigenlijk gaat. Mocht een van jullie er achter komen zou je dan willen posten? Handig voor meer mensen.

Ten aanzien van het maatmanloon kan ik wel wat vertellen. Dat wordt ook geindexeerd. Mijn volgt bij de indexering de gemiddelde loonontwikkelingen per branche. Concreet betekent dit dat sommige maatmanlonen wel stijgen en andere niet. De indexering vindt plaats op basis van informatie van het Centraal Buro Statistiek.

Kun je daar verder mee? Hoor graag reacties van een van jullie, of allebei natuurlijk.

Succes, Peter L.
Peter L.

Berichtdoor Marco Master » 24 okt 2009 15:28

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik had de eerste vraag al aan mijn boekhouder gesteld, maar die wist niet precies hoe het UWV zou rekenen. Ik zal de belastingdienst eens bellen en vragen hoe zij hierin staan. De uitslag zal ik hier posten.
het antwoord op de tweede vraag is helder.

Ik zou als UWV zijnde de regels, v.w.b. de herberekening en eventueel terugbetalen van je uitkering, in deze economisch ongunstige tijd, wat soepeler handteren danwel bevriezen. Er is immers niemand bij gebaad als je (wederom) in een volledig uitkeringsafhankelijke situatie tercht komt.

Groet, Marco Master
Marco Master

Berichtdoor Marco Master » 20 nov 2009 17:15

Ik heb nog geen uitsluitsel van de Belastingdienst gekregen maar ik heb wel op de website van de "doorpakkers" de volgende berekening gevonden.

http://www.doorpakkers.nl/documenten/be ... kening.xls

Het is een Excel bestand waarin je je eigen fiscale gegevens kunt invullen.

Bericht voor de moderators van dit board, indien bovenstaande link naar een andere website niet is toegestaan, dan verontschuldig ik mij hiervoor en verzoek u het gehele bericht te verwijderen.

tot zover,

Groet, Marco Master.
Marco Master

Berichtdoor Peter L. » 23 nov 2009 18:53

Beste Marco ik heb de link gechecked en deze link is (dik) in orde. Ook handig voor andere zzp-ers,

groet,
Peter L. (moderator)
Peter L.

Berichtdoor Marco Master » 26 nov 2009 08:43

Hoi Peter,

Bedankt voor de reactie. Ik hoop inderdaad dat er meer mensen gebruik kunnen maken van de berekening.

Groet, Marco Master
Marco Master

Berichtdoor wendelien » 03 feb 2010 16:45

Ik begrijp die berekening niet.
Dus kan iemand mij vertellen of het gaat om fiscale winst (met aftrek zelfstandigenaftrek) of bedrijfswinst?
bedankt alvast!
Wendelien
wendelien

Berichtdoor Peter L. » 08 feb 2010 11:08

Beste Wendelien, ik weet het antwoord op je vraag niet, maar je zou hem ook aan je accountant/boekhouder kunnen vragen of anders aan je belastingconsulent. Graag horen we dan het antwoord op de vraag op het forum terug, als je dat wilt geven natuurlijk!

Of weet Marcomaster meer?
Peter L.

Berichtdoor Janssen » 04 maart 2010 21:38

Hoi allemaal

Dit is ook al een hele tijd mijn brandende vraag, maar al, wat ik gedaan heb een ik heb er geen duidelijk antwoord op gekregen, mijn boekhouder weet het niet, het UWV zegt, ga maar aan het werk en we zien achteraf wel wat er uit komt, en dat wilde ik nu juist voorkomen, problemen genoeg gehad.

Ik dacht dat ik op de site van het WAO forum, gelezen had dat de zelfstandigen aftrek niet mee mee telde, dus weer bij de fiscale winst opgeteld word, en zo ook met de investeringsaftrek, maar zeker weten doe ik het niet en kan de betreffende site ook niet meer terug vinden.
Verder ben ik erg nieuwsgierig naar de auto van de zaak ( de fictieve bijtelling ) en de premie's voor je pensioen, als ZZP-er
Ik zou ook graag de wettelijke tekst zien, om te zien hoe deze regels gehanteerd worden.
alvast bedankt

Verder een duidelijke berekening

J.J
Janssen

Volgende

Keer terug naar Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP)