definitie bedrijfswinst - bruto of netto?

Een eigen bedrijf en je gezondheid. Hoe zit het met wetgeving, regelingen en verzekeringen?

Re: definitie bedrijfswinst - bruto of netto?

Berichtdoor Peter L. » 23 maart 2010 10:18

Beste allen, het heeft mij ook nog even beziggehouden dus ben ik op zoek gegaan naar meer informatie.

Ik vond deze informatie op no-handicap.nl:
Dat kan als startende ondernemer en ook op de lange termijn als aanvulling op je winst. Als je inkomsten hebt uit je bedrijf, gaat het voor het UWV om je brutowinst. De brutowinst is je omzet (wat je van je klanten ontvangt) min de kosten die je voor de bedrijf hebt gemaakt. Dit zijn de bedrijfskosten. Het UWV accepteert dezelfde bedrijfskosten die de belastingdienst accepteert. Van de brutowinst mag je voor de berekening van je arbeidsongeschiktheid niet
je startersaftrek of zelfstandigenaftrek meenemen.

Volgens dezelfde site zijn dit de aftrekbare kosten. Laatste update van de site is 2008 maar ik ga er vanuit dat er nog veel overreind staat. Je accountant kan in ieder geval even meelezen.

Ik hoop dat jullie er verder mee kunnen komen. Graag reacties.

Groeten
Peter L.
Peter L.

Berichtdoor IkED » 04 mei 2010 07:54

uwv rekent op de volgende manier

resultaat min de kosten dus VOOR de belasting dus de bedrijfsauto je mobiel je bedrijfsgasrekening mag je van de winst aftrekken maar helaas zelfstandige aftrek niet
bij mij loopt dit drama al jaren zit nu een advocaat op en die zoekt alles uit voor me hopelijk heeft mijn eigen zaak nog zin maar hoe uwv rekent gaat het er ernstig op lijken dat je er beter mee kan stoppen .
IkED

Berichtdoor Peter L. » 04 mei 2010 13:55

Beste Iked,

Dat klinkt niet best, ik hoop voor jou op een postief resultaat. In ieder geval wel bedankt voor je bijdrage! Mocht je meer weten over je bedrijf en hoe dit nu zit dan hoor ik dat graag van je terug!
Peter L.

Berichtdoor Henriette » 02 jun 2010 15:13

Beste j.j.

Ook ik heb dezelfde vraag en probeer al een tijdje te berekenen wat ik op mijn uitkering zal moeten gaan inleveren. Ik ben nu een jaar als zelfstandige aan de slag en de eerste jaarrekening is gemaakt. Niemand kan mij blijkbaar voorrekenen wat dit concreet zal gaan betekenen voor de (gedeeltelijke) WAO uitkering die ik heb.En als ik de vragen en antwoorden lees op dit forum ben ik niet de enige. Ik wordt begeleidt door een reintegratiebureau die het mij niet kan vertellen en mij verwijst naar het UWV, de arbeidsdeskundige van het UWV verwijst mij door naar het reintegratiebureau, mijn boekhouder weet het niet en het UWV kan het mij ook niet vertellen.
Ik vind het frustrerend dat ik zelf allerlei getallen door moet geven aan UWV, belastingdienst en een vette rekening moet betalen voor het laten maken van een jaarrekening, maar dat het te moeilijk schijnt te zijn om een concrete en realistische berekening te maken van wat mijn (beperkte) winst zal gaan betekenen voor mijn uitkering. En dus maar afwachten of ik mijn geld ga sparen om het later terug te kunnen betalen aan het UWV of toch maar op vakantie en het opmaken ??
Henriette

Berichtdoor Peter L. » 08 jun 2010 12:22

Beste Henriëtte,

Vervelend dat je steeds wordt doorverwezen en uiteindelijk nog steeds niet weet wat je te wachten staat. Een vakantie is aanlokkelijk maar terugbetalen niet!
In principe is het niet je re-integratiebedrijf die er voor moet zorgen dat je weet wat het voor je uitkering gaat betekenen. Dat is echt het terrein van UWV. Zij zullen echter eerder zeggen dat je gewoon je cijfers moet blijven insturen en dat zij op basis daarvan wel de beslissing nemen. Begrijpelijk want dan heb je alle getallen op een rij. Maar wel vervelend want je weet niet wat je moet doen.

Als ik het goed begrijp gaat het jou dus niet zozeer om wat er als bedrijfswinst wordt gezien maar wel hoe die berekening precies gaat? In de brochure `Starten als ondernemer' kun je een berekening lezen. Concreet komt het er op neer dat je jaarwinst naar winst per maand wordt gerekend. Daarna volgt de berekening waarbij je maatmanloon min maandwinst maal 100% gedeeld door maatmanloon doet. Het getal dat je daaruit krijgt is je arbeidsongeschiktheidspercentage. Je weet dan ook of je moet terugbetalen.

Kun je daar verder mee?
Peter L.

Berichtdoor Janssen » 18 jun 2010 07:07

Goedemorgen allemaal,

Het schijnt nog steeds niet duidelijk te zijn wat / of welke bedrijfswinst er gerekend wordt bij het UWV, Ik heb pas weer mijn cijfers ingeleverd bij het UWV, en per kerende post had ik de conclusie van het UWV, er schijnt wel iemand te zijn die het weet.

j.j
Janssen

Berichtdoor Peter L. » 18 jun 2010 10:48

Dag Janssen,

ben benieuwd, hoor graag van je terug als je meer weet.
Peter L.

Berichtdoor edwt » 23 jul 2010 19:21

al is dit bericht al wat ouder wil ik er toch even op reageren mischien dat ik er toch iemand mee helpen kan

ik werk vanaf 2003 voor mezelf vanuit wia en is een lange strijt geweest met de heren en dames van het uwv maar dat hele verhaal zal ik julie besparen
nu weet ik inmiddels eindelijk door de hulp van een advocaat dat uwv kijkt naar resultaat min de kosten dus zelfstandigen aftrek dat zit er dus niet bij

zo blijkt dat dus ook dat uwv geen rekening houd met mindere tijden en als je het ene jaar wat slechter heb gepresteerd en het andere jaar weer wat goed wil maken ,,zo werkt het dus ook helaas niet

zo heb ik ook van mijn advocaat gehoord als je heel erg goed je best doet en dus echt zelfstandig werk zonder uitkering en dat hou je 5 jaar vol dan vergooi je de wia rechten en je dus geen recht meer hebt op je uitkering positie die je vroeger had .

kortom blijf vragen bij uwv dat je EERST alles duidelijk op papier wil en duidelijke afspraken maken ik heb er genoeg van geleerd inmiddels . :?
edwt

Berichtdoor Peter L. » 09 aug 2010 15:52

beste edwt, dank voor je bijdrage. Discussie is misschien al wat ouder maar je aanvulling is welkom want volgens mij is dit onderwerp nog steeds actueel.
Peter L.

Vorige

Keer terug naar Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP)