ZZP en ziek zonder arbeids ongeschiktheid verzekering

Een eigen bedrijf en je gezondheid. Hoe zit het met wetgeving, regelingen en verzekeringen?

ZZP en ziek zonder arbeids ongeschiktheid verzekering

Berichtdoor parkaboy » 26 maart 2010 11:32

Ik ben een ZZP'er en er is bij mij net een maagkanker gekonstateerd. Naar de schatting van de behandelende arts ben ik niet in staat minimaal een jaar te werken (door de chemoterapie en de operatie). Ik heb geen arbeidsongeschiktheid verzekering. Ik kom hierdoor in financiele problemen.

Mijn vragen zijn:
Kan ik enig vorm van uitkering krijgen?
Zo ja, hoe?
Wat voor stappen moet ik ondernemen?

Ik woon samen met mijn vriendin (ook ZZP'er) in een huurwoning in de prive sector.
Kunnen we in mijn ziekte situatie een huursubsidie of dergelijks krijgen?

Alvast bedankt voor alle adviezen.
parkaboy

Re: ZZP en ziek zonder arbeids ongeschiktheid verzekering

Berichtdoor pa77 » 26 maart 2010 16:58

Ik ben ook met dit onderwerp bezig en volgens mij is het zo.

Je kunt altijd beroep doen op de bijstand da's een vangnet voor iedereen en omdat je inkomen dan laag is moet je ten alle tijden recht hebben op huursubsidie.

De vraag blijft of het inkomen van je vriendin niet hoger is dan de bijstand norm voor jullie beiden.

Dat wil niet zeggen dat je dan geen huursubsidie zou krijgen mi.

Kijk eens op toeslagen.nl dan kan je het al een beetje berekenen.

Voor de goede orde dit is wat ik weet dus ontleen er geen rechten aan :?
pa77

Berichtdoor Roumaysae » 29 maart 2010 11:31

Hoi Parkaboy,

Wat pa77 klopt inderdaad. Je kunt 'altijd' beroep doen op de bijstand. Het gaat hier om de algemene bijstand. MAAR er is ook andere vorm van bijstand waar parkaboy mogelijk recht op zou hebben. Dit is de Bijstand voor Zelfstandigen. Dit is een tijdelijke vorm van bijstand, waar je aanspraak op kunt maken als je TIJDELIJK arbeidsongeschikt bent. Als je (parkaboy) na een jaar behandeling weer zou kunnen werken, dan kan dit een vangnet voor jou zijn. Het voordeel van deze vorm van bijstand in plaats van de algemene bijstand, is dat er hier geen rekening wordt gehouden met je vermogen.
Om deze tijdelijke bijstand voor zelfstandigen aan te vragen, kun je naar de Gemeentelijke Sociale Dienst.

En dan over de huurtoeslag (subsidie): Je huurt een woning in de prive (vrije) sector. Bewoners van vrije sector woningen komen niet in aanmerking voor huurtoeslag. Voor nadere informatie over deze toeslag kun je hier klikken.

Kun je hier verder mee?

Succes
Roumaysae

Berichtdoor parkaboy » 01 apr 2010 15:56

Hartstikke bedankt!

Het gaat me een groot stuk op weg helpen.
parkaboy

Berichtdoor fabsky » 24 jun 2010 10:12

Ik heb ook het zelfde probleem en ik kan er niet uitkomen. Ik ben een ZZP zonder arbeids ongeschiktheid verzekering . Ik heb verschillende verzekering bedrijven over een vangnetverzekering benederd maar het is niet interessant. De eerste twee ziekte jaarer worden niet vergoed en de jarige bedrag is +- € 2500. voor meer info:
http://www.wazopvang.nl/veelgesteldevra ... ities.html
Dat is een briliante situatie om nog eens de arme werkende mensen te naaien.
Groeten Ciao Fabio
fabsky

Berichtdoor Peter L. » 28 jun 2010 11:38

@ Fabsky. Ja, een verzekering afsluiten is lastig, duur (veel voor weinig).
Een mogelijkheid hoe je het anders kan proberen lees je elders op het forum. Het gaat over vrijwillige verzekeren. De oplossing die daar wordt besproken is misschien niet realistisch maar ik wilde hem wel even noemen. Is het wat voor je Fabsky?
Peter L.

Keer terug naar Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP)