Opleiding tot eigen praktijk en sollicitatie-plicht?

Een eigen bedrijf en je gezondheid. Hoe zit het met wetgeving, regelingen en verzekeringen?

Opleiding tot eigen praktijk en sollicitatie-plicht?

Berichtdoor nutma » 15 apr 2010 10:04

Heel graag zou ik wat meer willen weten over het volgende:
ik heb een hele leuke opleiding op het oog waarna ik een eigen praktijk kan opzetten of (kleinere kans) ergens in dienst kan komen. De opleiding duurt een jaar, incl. een half jaar stage lopen. De studie-belasting komt overeen met het aantal uren waarvoor ik ben ingeschaald/die ik volgens het UWV en mijzelf zou kunnen werken. Ik hoop, gezien het feit dat ik met deze opleiding weer terug kan komen in de verpleging en daarmee mijn BIG-registratie behoudt, dat het UWV de opleiding voor mij wil bekostigen. Richting het eind van de opleiding, dus na een klein jaar ga je actief aan de slag met het schrijven van een ondernemingsplan (t.b.v. het opstarten van een eigen praktijk) en/of het solliciteren bij ziekenhuizen. Eerder solliciteren wordt door de opleiding niet aangeraden omdat je eerst kennis van zaken en praktijkervaring (via stage-lopen) moet hebben opgedaan.
Mijn vraag is nu: heb ik nu, vanuit het UWV, wel of niet sollicitatie-plicht gedurende mijn opleiding tot i.p. zelfstandig ondernemer.
Deze opleiding doen en tegelijk, daarnaast, nog werken is voor mij geen reële optie. Een opleiding waarvoor is betaald, afbreken om te gaan werken, lijkt me ook niet de bedoeling. Het lijkt mij zelf dan ook niet reëel om gedurende deze tijd te moeten solliciteren. Ik zou dan liever de vrije hand hebben om mij helemaal op mijn opleiding en het dààrmee aan de slag komen willen richten.
Kunt u/kunnen jullie mij hier wegwijs in maken? Alvast dank en met hartelijke groet, I. Nutma
nutma

Re: Opleiding tot eigen praktijk en sollicitatie-plicht?

Berichtdoor Tessa » 15 apr 2010 12:47

Beste Nutma,

Het antwoord op je vraag hangt af van de beoordeling van UWV. UWV moet namelijk beoordelen of je opleiding voor jou noodzakelijk is om aan het werk te komen. Als jouw opleiding noodzakelijk wordt geacht, kun je de opleiding vergoed krijgen en hoef je niet (of minder) te solliciteren.
Als het UWV oordeelt, dat de opleiding niet noodzakelijk is om aan het werk te komen, dan mag je de opleiding meestal wel volgen, maar moet je deze zelf betalen. Bovendien houd je dan de sollicitatieplicht. En dan ben je ondanks je opleiding verplicht passend werk te accepteren.
Het is dus van het grootste belang dat je goede argumenten verzamelt om je arbeidsdeskundige of werkcoach ervan te overtuigen, dat deze opleiding voor jou de enige en de kortste weg is naar werk.
Tessa

Keer terug naar Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP)