Zelfstandig gaan werken vanuit een Wajong-uitkering.

Een eigen bedrijf en je gezondheid. Hoe zit het met wetgeving, regelingen en verzekeringen?

Zelfstandig gaan werken vanuit een Wajong-uitkering.

Berichtdoor mdg » 19 jun 2010 10:55

Pfffft.... gister anderhalf uur bezig geweest met een berichtje (het is ingewikkeld;)), blijk ik bij plaatsing inmiddels weer uitgelogd te zijn. Zucht...berichtje weg... Poging twee dan maar ;)

Hallo Allemaal,

Vanaf mijn 17e ben ik 80-100% afgekeurd en ontvang ik een Wajong-uitkering. Ik ben nu 36.
Nu heb ik -totaal onverwachts- vanuit een hobby een baan aangeboden gekregen. Het gaat om internet-thuiswerk op provisiebasis, in principe voor langere tijd (jaren). Door de aard van het werk lijkt het me in te passen in de fysieke rusturen die ik op een dag moet nemen. (lees: met een laptop op de bank/bed, uren zijn zelf in te delen per dag). Ik zou met 4 uur per dag vermoedelijk rond de 1000 euro bruto per maand kunnen gaan verdienen. Dit bedrag zal natuurlijk per maand wat wisselen, en misschien in de toekomst nog verder toe kunnen nemen, waardoor mogelijk de totale Wajong-uitkering komt te vervallen.

Het gebeuren rond het korten op de uitkering is me helemaal duidelijk, financieel zal ik er niet heel veel op vooruit gaan. Het idee van mijn eigen inkomen verdienen weegt daar voor mij absoluut tegenop. Ik zou het dan ook heel graag gaan proberen. Ik zit echter nog met heel veel onduidelijkheden, die na 3 dagen bellen met allerlei instanties niet bepaald opgelost zijn (integendeel, niemand lijkt mijn vragen adequaat te kunnen beantwoorden, incl UWV zelf).

Welke ondernemingsvorm zou hier het meest geschikt zijn? Ideaal lijkt mij een eenmanszaak waarbij ik bepaalde benodigde beroeps-apparatuur op kosten van het bedrijf kan aanschaffen, en waarvan ik dan na aftrek van belastingen (inkomstenbelasting?) de winst als inkomen aan het UWV opgeef. Dit bedrag zou dan verrekend moeten worden met mijn uitkering. Werkt dit idd zo? Is dit een handige manier, of zijn er betere mogelijkheden?

Stel nu, dat mijn inkomsten zo hoog zouden worden, dat de uitkering op 0 komt te staan (slapende uitkering). Na verrekening (dus waarschijnlijk pas na minimaal een jaar) zou dan kunnen blijken dat ik ten onrechte wajong heb ontvangen, en dit moeten terugbetalen. Dat zou dan (denk ik?) ook betekenen dat ik ten onrechte vanuit de wajong verzekerd was voor de sociale verzekeringen en voor ziektekosten. Wat zijn daar de gevolgen van? Zou dat kunnen betekenen dat achteraf blijkt dat ik een jaar geen ziektekostenverzekering heb gehad met alle gevolgen van dien? En zo ja, hoe zou je dat kunnen voorkomen? Hetzelfde geldt natuurlijk voor de sociale verzekeringen.

De ziekte die ik heb is aangeboren en progressief, de levensverwachting is minder dan normaal. Dat betekent dat zelfs wanneer ik het werk de komende jaren zou kunnen volhouden, er onherroepelijk een moment komt waarop dat niet meer zal lukken. Ik heb begrepen dat je binnen 5 jaar automatisch terug valt in de regelling waarin ik nu ook zit. Klopt dit? En hoe zit het als ik pas na die 5 jaar moet stoppen? Ik heb iets gehoord over een Amber-herziening. Wat is dat precies en is kan dat hier van toepassing zijn?
En hoe zit het wanneer je wegens een andere (nieuwe) ziekte of aandoening zou moeten stoppen (binnen en buiten die eerste 5 jaar)? Komt dan de WIA in beeld?

Wat betreft de manmaat lees ik twee verschillende dingen: dat in de wajong standaard het minimumloon als manmaat geldt, en dat de manmaat bepaald wordt door wat iemand in een volledige werkweek in dezelfde functie zou kunnen verdienen. Welke van de twee is nu de correcte? Omdat ik misschien qua inkomen in die 50% werktijd rond het minimumloon zou kunnen komen, zou dat wel van belang kunnen gaan worden.

Eerlijkgezegd duizelt het me door alle ingewikkeldheden. Ik vraag me dan zo nu en dan ook echt af, of ik hier wel aan moet beginnen, met alle onzekerheden die erbij horen. Ik heb nu de zekerheid (voor zover zulke dingen zeker kunnen zijn) dat ik de rest van mijn leven een wajong uitkering behoudt, ik hoef ook niet meer herkeurd te worden. Ik moet er niet aan denken, dat ik dat allemaal verspeel, als ik hieraan begin en bv na een jaar blijkt dat het toch niet vol te houden is. Aan de andere kant ben ik verbaasd over mijn enorme zin om hiermee te beginnen, over mijn enthousiasme over de onverwachte mogelijkheid om toch nog (deels) mijn eigen inkomen te gaan verdienen. Het doet meer met me dan ik ooit had gedacht, misschien ook wel herkenbaar ;)

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen!
Komende week word ik trouwens teruggebeld door een arbeidsdeskundige. Ik heb daar mijn hoop een beetje op gevestigd; ik hoop dat dat terecht is;)

vriendelijke groet,
M.
mdg

Re: Zelfstandig gaan werken vanuit een Wajong-uitkering.

Berichtdoor mdg » 21 jun 2010 09:14

Inmiddels heb ik zelf al een aantal antwoorden gevonden:

Je kunt niet zelf bepalen welke ondernemingsvorm je gaat gebruiken (tenzij een BV, maar dat is hier niet aan de orde). De belastingdienst bepaalt aan de hand van de aard van de werkzaamheden in welke categorie je valt. Hiervoor heb ik een VAR (verklaring arbeidsrelatie) ingevuld. Met ongeveer een week zou de belastingdienst daar uitsluitsel over kunnen geven. Wel is al duidelijk dat alle werkzaamheden voor 19% belast worden met BTW. Ik neem aan dat het UWV gaat rekenen met de inkomsten ná betaling van de BTW?

Wat betreft mijn vragen omtrent de zietekostenverzekering en premies volksverzekeringen, blijkt dat je nooit onverzekerd voor ziektekosten kunt zijn. Dus ook niet wanneer achteraf blijkt dat ik ten onrechte een uitkering heb ontvangen. Wél zal ik dan de door het UWV betaalde werkgever-premies moeten terugbetalen. Dat is ook wel logisch natuurlijk. Het is me opgevallen dat op dit moment geen premies volksverzekeringen worden ingehouden op mijn wajong-uitkering. Is dit omdat het inkomen daarvoor te laag is?

Mijn vragen omtrent de gehanteerde maatman in de wajong, en hoe het zit in alle gevallen wanneer ik weer moet stoppen, blijven nog even staan.
Ik zoek verder, en hoop ondertussen op nuttige antwoorden via dit forum ;)

met vriendelijke groet,
mdg
mdg

Berichtdoor Peter L. » 28 jun 2010 13:55

Hi mdg,

Ik zag je vragen nog open staan.....vervelend dat je je bericht kwijt was....je hebt dan te lang opengestaan en vanwege de veilige

Voor ik daar op inga: heb je de de oproepvan de startersacademie gelezen? Misschien ook leuk voor jou om mee te doen?

Dan je vragen. Een deel daarvan heb je al zelf uitgezocht, fijn dat je die ook hebt willen delen want daar heeft iedereen wat aan!

UWV gaat uit van de inkomsten die jij ofgeeft aan de belastingdienst. Daaruit blijkt wat je belastbaar inkomen is en daar gaat UWV mee aan het rekenen. De bealstingdienst zou je dus meer kunnen vertellen hierover.

Op de rest kom ik nog terug...oke?
Groeten
Peter
Peter L.

Berichtdoor mdg » 30 jun 2010 08:56

Ja, heel graag! En bedankt alvast voor je reactie.

Het UWV heeft geen tijd, hebben ze per brief laten weten. Ik moet maar een reintegratiebureau zoeken. Zucht....
Ik wil niet re-integreren, ik wil antwoord op mijn vragen zodat ik de aangeboden baan kan aannemen.
Pure frustratie, sorry ;)

Ik heb ze nog maar een keer gebeld, en nogmaals kreeg ik de belofte dat ze binnen 48 uur terugbellen. Ik ben benieuwd, zodra ik meer weet zal ik het hier wel posten.

groet, mdg
mdg

Berichtdoor Peter L. » 01 jul 2010 11:42

Ha MDG,

dank voor reactie...ik snap je frustratie wel hoor! :mrgreen: Misschien al meteen een vingeroefening voor je werkzaamheden als freelancer...heb je ook veel geduld bij nodig soms.

Dan je vraag over de volksverzekeringen. Dat heeft niets te maken met de hoogte van je uitkering van doen. De volksverzekeringen komen uit de pot Algemene Middelen die door iedereen in Nederland die belasting betaalt wordt gevuld.

Op het moment dat er nog wel recht is op een uitkering kun je terugvallen. Je kunt dat inderdaad doen binnen 5 jaar. Daarna wordt je definitief herbeoordeeld. Je raakt dan je recht zogezegd kwijt. Maar als je dan weer binnen 5 jaar terug valt kun je weer aanspraak maken op de Wajong omdat je 5 jaar na intrekking weer uitvalt. Het moet dan wel om dezelfde ziekte gaan. Hoewel dat de verwachting is moet je er ook rekening mee houden dat de uitval om een andere reden kan zijn. In dat geval komt verzekeren aan de orde (zie ook je andere vraag op het forum). Je hebt als zelfstandige geen recht op WIA. Nog niet tenminste want er gaan stemmen op om recht op WW te laten gelden voor zelfstandigen. Aangezien WW en de WIA met elkaar vervlochten zijn ben ik benieuwd wat een nieuw kabinet (rechts of links ;) ) daarmee gaat doen.

Over de maatman. Die wordt in principe eenmalig beoordeeld. Voor mensen met de Wajong geldt het wettelijk minimumloon. Maar deze kan oplopen tot 1,5 maal het minimumloon als je bijvoorbeeld met een HBO of universitaire opleiding werk op je eigen niveau vindt. Dit alles ter beoordeling van de arbeidsdeskundige van uwv.
Peter L.

Keer terug naar Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP)