Ik wil graag als free-lancer gaan beginnen bij een buitenlands bedrijf. Op dit moment geniet ik een wajong uitkering.
De eerste 5 jaar zou ik bij uitval altijd weer terugvallen in de regeling zoals die nu is. Geen risico dus.
Ná die eerste 5 jaar, én wanneer ik zoveel zou verdienen dat de uitkering vervalt, moet ik mijzelf vrijwillig verzekeren tegen uitval door ziekte. Het UWV biedt hiervoor een vrijwillige verzekering aan. Voor particulier verzekeren zijn - gezien de aandoeningen - geen mogelijkheden. Dat ik op zeker moment ga uitvallen staat vast.
Bij navraag blijkt nu, dat je om in aanmerking te komen voor de vrijwillige verzekering van het UWV, er een verzekingsplichtige periode gehanteerd wordt van een jaar. Dat betekent dat je, voorafgaand aan de vrijwillige verzekering, een jaar lang verplicht verzekerd moet zijn geweest bij een werkgever. Vanuit de Wajong uitkering worden hiervoor echter geen premies afgedragen, en dit geldt dus ook niet als verzekeringsplichtige periode. En daardoor kan ik me dus nooit verzekeren via de vrijwillige verzekering van het UWV.
Volgens de medewerker die ik aan de lijn had kwam deze vraag bijna nooit voor. Ik kan me dat echter niet voorstellen. In feite zit toch iedereen die vanuit de Wajong voor zichzelf wil beginnen hiermee? En als ik de jubelverhalen in de bladen mag geloven, zijn dat hele volksstammen...
Als dit niet op te lossen is, houdt dit hele werk-verhaal voor mij op. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Hoe is dit op te lossen??