reintegratie en gevolgen uitkering

Met welke zaken krijgt iemand met een uitkering te maken bij het zoeken van werk?

reintegratie en gevolgen uitkering

Berichtdoor sjaan39 » 24 jun 2010 09:44

Ik ontvang momenteel een wga loonaanvullingsuitkering, ao klasse 80/100 en heb geen verdiensten. Mijn gezondheid is verbetert en ik zou graag wat vrijwilligerswerk willen gaan doen en op termijn een reintegratie traject willen aanvragen bij het UWV. Vind er als ik een reintegratie aanvraag een herbeoordeling plaats en kan het dan zo zijn dat mijn WGA wordt verlaagd als blijkt dat mijn gezondheid is verbeterd? Of is het zo dat men in mijn geval (80/100, een aantal jaren uit het arbeidsproces en bovendien geen werkgever om naar terug te keren) altijd eerst een traject moeten aanbieden voordat tot verlaging van het ao percentage mag worden overgegaan? En zoja, wat is dan gemiddeld de termijn van een traject?
Krijg je bijvoorbeeld de tijd om een opleiding te volgen (ook al is die 4 jaar) of wordt je dan ook meteen verondersteld te gaan werken naast de opleiding?

vr. gr.
sjaan39

Re: reintegratie en gevolgen uitkering

Berichtdoor Tessa » 24 jun 2010 14:03

Beste Sjaan,

Je vraagt je af, wat er gebeurt als je bij UWV aangeeft dat je gezondheid verbeterd is. In principe hoor je dit zowiezo te melden. Je hebt een meldingsplicht.
En ja, je kunt dan worden opgeroepen voor een herbeoordeling.
Als je arbeidsongeschiktheid boven de 35% blijft, wordt de uitkering pas na 24 maanden aangepast. Dus heb je dan alle tijd om te re-integreren en werk te zoeken.
Als je feitelijke inkomsten krijgt, worden deze wel verrekend.
Als je arbeidsongeschiktheid onder de 35% komt, wordt de uitkering na twee maanden gestopt. Als je door feitelijke inkomsten onder de 35% arbeidsongeschiktheid komt, dan wordt de uitkering pas na een jaar beëindigd.

Je hoeft dus geen traject te doorlopen om een lager arbeidsongeschiktheidspercentage te krijgen. Hoe lang een traject duurt, hangt van allerlei factoren af. Daarvoor is niet zo makkelijk een gemiddelde te geven.

Scholing kan tot een traject behoren. Het hoeft niet. Een scholing duurt maximaal één jaar. Alleen bij hoge uitzondering kan het langer worden.

Als je minder dan 80-100% arbeidsongeschikt wordt verklaard, is het de bedoeling dat je gaat solliciteren. Dat kan gelijk oplopen met een re-integratietraject.

Zie voor meer informatie van UWV:re-integratie en stappen en scholing.

Veel succes!
Tessa

Re: reintegratie en gevolgen uitkering

Berichtdoor sjaan39 » 24 jun 2010 15:28

Dank voor de heldere uitleg!
sjaan39

Keer terug naar Uitkering en werk