werken en het UWV......ik ben helemaal opgebrand momenteel

Met welke zaken krijgt iemand met een uitkering te maken bij het zoeken van werk?

werken en het UWV......ik ben helemaal opgebrand momenteel

Berichtdoor sunbow » 06 jul 2010 14:24

Ik ontvang een wao-uitkering in de klasse 80-100%. Omdat ik werk wordt deze als 65-80% uitbetaald en zdra ik mijn loonstrookje heb opgestuurd krijg ik een nabetlaing voor het resterende deel.
Ik heb echt wel geprobeerd meer te werken, maar ben toen buiten bewustzijn gevonden. Ik wilde toen gewoon nog doorgaan met werken, zo gemotiveerd ben ik om te werken. maar goed dat ik tegengehouden ben, eenmaal thuis verloor ik weer het bewustzijn en ben een paar weken behoorlijk beroerd geweest (uiteraard toch na een weekje weer aan het werk gegaan- zo zit ik nu eenmaal in elkaar).
In juni ontving ik een winstuikering. k kreeg een brief waarin stond dat ik in klasse 80-100% zat en er niks zou vernaderen. Bij nabellen zat ik ineens toch weer in 65-80% en had geen recht op een nabetaling. Omdat de brief erg onduidelijk was, ik behoorlijk gestressd en me al over mijn telefoonangst had moeten zetten om duidelijkheid te krijgen wa sik opgefokt en heb er van alles wat me dwars zat uitgegooid tegen de telefoniste. (O.a. dat het belachelijk is dat je juist door te werken onder het sociaal minumum kan belanden en dat ik dan net zo goed kon stoppen met werken).
Zij gaat er voor zorgen dat er een aantekening in mijn dossier komt dat ik mogelijk misbruik maak van de uitkering. Ik ben helemaal op. Al 2 dagen huilend mijn werk gedaan. Mijn collega zag het en teon ik zei dat het UWV misschien wel gelijk had dat i meer meost gaan werken wees zij me er (gelukkig) op dat ik soms mijn huidige aantal werkuren amper kan volhouden.

Ik ben helemaal op nu. En verbaasd dat als je probeert naar vermogen te werken (dat willen ze toch?) je als oplichter wordt gezien en vooral omdat ik eerlijk ben en alles opgeef wat ik doe aan het UWV ben ik een oplichter. Andersom heeft UWV in 2004 wel eens mijn dossier vervalsd om mem maar uit de wao te krijgen (was gelukkig aantoonbaar, dus mijn bezwaarzaak toen gewonnen). Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Ik werk gewoon te graag. Wil dolgraag mijn steentje bijdragen ook al betekent dat dat ik soms het avondeten oversla om dat mijn dagelijkse energievoorraad al in werk is gaan zitten.
Mijn werk houd ik soms net aan vol en geeft me veel voldoening, maar elke keer achter UWV aan moeten hollen omdat dingen niet duidelijk zijn of omdat ze een deel gewoonweg niet betalen kost me zoveel energie dat ik niet uitsluit in de ziektewet te belanden

Ik ga mijn bed in en bedenken of ik mijn leven nog wel zin vind hebben op deze manier (en hopelijk lezen ze bij het UWV mee)

Groetjes van een eerlijk iemand die er van wordt verdacht een oplichter te zijn.
sunbow

Re: werken en het UWV......ik ben helemaal opgebrand momente

Berichtdoor Peter L. » 07 jul 2010 15:15

Beste Sunbow, wat een vervelende situatie maak je mee, weinig motiverend inderdaad. Ik denk dat de medewerker van UWV schrok van je boosheid en dat ze daarom dit zo heeft opgelost. Maar of dit nu meteen betekent dat je fraudeert is een te snelle conclusie waarvan ik verwacht dat UWV deze niet meteen zal trekken. En dan alleen nog na onderzoek waarin ook jij gehoord zal moeten worden.

Dan nog een vraag: je hebt een brief gekregen waarin staat dat de winstdeling geen gevolgen voor je uitkering heeft. Wie heeft je deze brief gestuurd? UWV? Vraag aanders ook even bij je arbeidsdeskundige na hoe dit zit. In principe is een winstdeling wel inkomen uit arbeid. En telt het daarom wel mee voor de WAO. En kan het daarom toch weer op 65-80% worden gesteld.

Gelukkig ben je wel iemand die wel graag wil, maar is het blijkbaar ook best lastig om je grenzen te bewaken. Dat is ook lastig. Er zijn op zich wel cursussen waar je daar mee kan om leren gaan. Dus omgaan met een chronische ziekte of beperking in je werk. En van die cursussen wordt door Welder gegeven. Misschien ook iets voor jou? Je kunt je werkgever vragen of hij eventueel de kosten wil betalen.
Mocht je meer behoefte hebben aan persoonlijke gesprekken, dan is onze Weldercoaching misschien iets voor je?
Peter L.

Berichtdoor sunbow » 09 jul 2010 14:50

bedankt voor je reactie.
Ik zag dat de training bijna 400 euro kost (bijna de helft van mijn maandinkomen). Probleem: ik kom soms net onder de 80% grens. Net boven de grens voor huurtoeslag, kwijtscheldingen etc en moet zodra ik net onder die 80% grens kom mijn spaarrekening aanspreken om eten (ook nog een voedsel-intolerantie, dus ik ben meer kwijt voor mijn eten) te kunnen betalen. Zou ik niet werken dan had ik ook geen financiële problemen, wrang hè?
En heb al gigantisch vele therapie gehad (en een aantal psychologen gehad die dachten dat ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk moest gaan doen waardoor het helemaal fout met me ging wegens overbelasting).

In de brief van de claimbeoordelaar stond dat ik een uitkering van 80-100% kreeg en er niks zou veranderen, bij nabllen bleek dit 65-80% te zijn. vorig jaar heeft UWV de winstuitkering (die toen veel hoger was) in de berekening van mijn uurloon verwerkt. Ik heb het nagezocht: de maand dat ik de (hogere) winstuitkering kreeg had dit geen gevolgen, wel werd het uurloon bij mijn werkgever iets hoger omdat de winstuitkering in deze berekening werd meegenomen.
Overigens heeft UWV mij ook al een keer laten weten dat ze het erg vervelend vinden dat ik rond die 80% schommel en ze soms elke maand een berekening moeten maken omdat dat veel werk voor ze schijnt te zijn (zelf maak ik die berekening in een paar minuten m.b.v. een formule die ik eenmalig in excel heb gezet (was dus eenmalig veel werk).
IK doe echt wat ik kan, maar UWV geeft me het gevoel dat ik niet genoeg doe en misbruik maak van de uitkering :(

Op zich wordt ik nadat het dus een paar keer fout is gegaan goed door mijn werkgever in de gaten gehouden en tegen mijn "te veel willen" in bescherming genomen. Ook heb ik via mijn werk een aantal gesprekken (GRATIS!!!) met een maatschappelijk werker gehad die ook wel hebben geholpen in het bewaken van mijn grenzen. En mag overigens natuurlijk altijd weer contact opnemen met die maatschappelijk werker (wat dat betreft heb ik een top-werkgever!!)
Alleen het voelen wanneer ik op mijn grens zit daar ben ik dus niet in staat (prive kan ik dit ook niet). Eerst maar eens puzzelen hoe ik doordat ik werk nog financieel rond kan komen. Ik werk dus duidelijk niet voor het geld (ben er financieel flink op achteruit gegaan door te werken), maar het gevoel een beetje mee te doen in de maatschappij en de contacten met collega's zou ik voor geen goud willen missen.

Ik heb in 2004 bij het beruchte Alexander Calder in traject gezeten en daar geleerd over mijn grenzen heen te gaan op straffe van sancties (dat traject heeft geen baan opgeleverd, ben als hopeloos geval na 8 maanden uit het traject gegooid, kreeg nadat ik van de belemmerende druk van Alexander Calder af was binnen no-time via mijn vrijwilligerswerk een baan aangeboden, toen dat werk te zwaar bleek te zijn om vol te houden op eigen kracht gewoon een andere baan gevonden).
Ik merk dat ik nog steeds last heb van dat traject (als ik daar bijv. aangaf dat ik moe was dan werd dat uitgelegd als dat ik niet gemotiveerd was en niet wilde werken en werd me verteld dat ik er een schepje boven op moest doen).

Nu ja ik heb al zoveel (soms letterlijk) overleefd dat de problemen die ik nu heb met UWV en met financieel rondkomen gewoon peanuts voor me zouden moeten zijn. Waarschijnlijk lach ik over 10 jaar over het feit dat ik me nu zo druk maak.
sunbow

Berichtdoor Elisabeth » 17 jul 2010 11:54

sunbow,

Kan je niet met je werkgever afspreken dat je bijv 10 euro binnen de 20% blijft (ik zit nu precies op 20% en dat is niet handig) en bijv of niet meer dan die tijd werkt of in verlof uren krijgt uitbetaald?
En zo gewoon je uitkering van 80-100% houden
Elisabeth

Berichtdoor sunbow » 02 aug 2010 10:46

Hoi,

ik ben door omstandigheden een tijd niet op het forum geweest. Ben letterlijk ziek geweest van het gedoe van UWV. I Ik zie nu pas dat de cursu van welder door mijn werkgever vergoed zou kunnen worden, maar zoals gezegd: ik krijg al begeleiding van de bedrijfsmaatschappelijk werker :D

Uiteindelijk bleek het UWV weer eens een keer een fout gemaakt te hebben en was mijn a.o. percentage ondanks de jaarlijkse winstuikering nog boven de 83%. Ik kreeg een brief van het UWV (uiteraard zonder excuses) dat de beschikking die ze ervoor hadden gestuurd was komen te vervallen.
De laatste keer dat ik mijn loonstrookje opstuurde maar een begeleidend schrijven erbij gedaan met een voorbeeld van wat ik een duidelijke beschikking vind en toen een iets duidelijkere beschikking gekregen met de mededeling erin dat ik nog recht heb op een nabetaling.

Ik heb inderdaad al de vorige keer dat ik overspannen raakte van het UWV een gesprek met mijn werkgever gehad over het feit dat ik door het UWV de weg kwijt was en daardoor wat minder functioneerde in mijn werk en toen gevraagd of mijn eventuele overuren in vrije tijd uitbetaald konden worden (is ook beter voor me i.v.m mijn neiging over mijn grenzen te gaan om af en toe een dag verlof te nemen) en dit wordt nu op deze manier gedaan. Ik zit dus vanaf januari 2010 eigenlijk in klasse 80-100%. Blijkbaar vind men het bij het UWV makkelijker om mij in 65-80% te houden, mij als het hun uitkomt de nabetaling te doen over het resterende percentage. In mijn boosheid heb ik tijdens het telefoongesprek wel gevraagd of ik weer terug kon naar 80-100 en eventueel teveel ontvangen uitkering kon terug betalen, maar toen kwam dus die zeg maar fraudeur notitie in mijn dossier (gelukkig nog niks van gehoord).

IK vermoed dat UWV mij in 65-80% houdt om me onder druk te zetten om uiteindelijk meer te gaan werken (wat dus weer niet gaat i.v.m. met mijn beperkingen). Ik heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die helemaal hun uitkering niet uitbetaald kregen en bij navraag zei het UWV: "we dachten dat als we U niet zouden betalen u wel aan het werk zou gaan". Niet dus, want de beperkingen waren niet weg, dus die hebben gewoon geld moeten lenen om rond te kunnen komen.
sunbow

Berichtdoor Peter L. » 10 aug 2010 12:17

Vervelend dat je weer ziek bent geworden Sunbow maar je bent er gelukkig weer en ik heb al een paar berichten van je gelezen, fijn dat er je er weer bent!

Over die cursus van Welder: dat aanbod staat nog steeds hoor. De meerwaarde zit er vooral in dat je met andere mensen met beperkingen in een groep komt waar ook naar je sterke punten wordt gekeken (je oplossing bijvoorbeeld voor het overschrijden van grenzen op te lossen door af en toe verlof te nemen). Van elkaar en met elkaar leren dus. Een bedrijfsmaatschappelijk werker zal toch voornamelijk `probleemgericht' te werk gaan, in de training komen oplossingen centraal te staan.

Anyhow, als je nog wilt kun je altijd meedoen. Mocht je dit willen dan raad ik je wel aan het zo spoedig mogelijk contact op te nemen met Welder.

Groet,
Peter
Peter L.

Keer terug naar Uitkering en werk