Ben spoor helemaal bijster

U kunt hier uw vragen stellen over de WIA, Wao, Wajong, Ziektewet en WAZ.

Ben spoor helemaal bijster

Berichtdoor skilltone » 13 jul 2010 07:03

Goede dag,

Ben net lid geworden van dit forum. Om zoveel mogelijk informatie te kunnen vinden, al kwam ik gauw achter dat dit forum aardig open is. Toch kom ik niet achter al mijn vragen. Ook UWV, CIZ, regelhulp en belastingdienst zeggen tegenstrijdige dingen op hun sites. Misschien kan iemand hier wat duidelijkheid geven. Het gaat om het volgende;

Huidige situatie
Mijn vriendin krijgt nu een wajong uitkering. Ze heeft een persoonsgebonden budget. Ze woont "zelfstandig" in een gastgezin vervangend tehuis. Ze is voor 80 tot 100% arbeidsgeschiktheid afgekeurd, wegens haar spierziekte en haar psychische aandoening. Dat laatste is ze redelijk uitbehandeld.

Ik ben fulltime werkzaam. Heb geen uitkeringen, naast dat beetje zorgtoeslag ;) Ik zit met mijn bruto maandsalaris onder het minimum dat volgens de belastingdienst zit op 65,10 per dag (1953 totaal in 30 dagen) als wij gaan trouwen. Ik ben van het bouwjaar '81

Doel
WIj willen graag binnen een jaar gaan trouwen (geloofsovertuiging) en dan uiteraard samenwonen.

de tegenstrijdigheden

Ik las op UWV dat me vriendin in samenwonen/huwelijk geen uitkering kreeg als ik na 1974 geboren ben, ik fulltime werknemer bent en we geen kind hebben jonger dan 12 jaar. De belastingdienst geeft aan, dat dit volgens hun pas na 1985 is. Op site CiZ staat er helemaal niks over.

Op UWV staat dat als me vriendin gaat trouwen ze van Wajong overgaat naar WIA, op de belastingdienst site gaat ze over op de WAO of WW. Op de regelhulp staat dat ze over gaat op WIA en WAO. alleen deze kunnen toch niet samen?

de vraag
De vraag is wat gebeurd er met een wajong uitkering van me vriendin en haar persoonsgebonden budget als wij besluiten samen te gaan trouwen. Ik begreep al dat er geen berekeningen gedaan werden hier. Maar kan iemand in verhaallijn even omschrijven welke veranderingen in naam uitkeringen en rechten als plichten ontstaan? Dan zoek ik zelf de berekeningen wel. Kan ik trouwens uitkeringen laten mee tellen als we besluiten om een hypotheek te nemen?

Bij voorbaat dank,

Martin
skilltone

Re: Ben spoor helemaal bijster

Berichtdoor uwv_webcare » 14 jul 2010 13:02

Beste Martin,

Wanneer je gaat trouwen heeft dat geen invloed op het recht op Wajong of de hoogte van de Wajong uitkering.

Als je vriendin een toeslag van UWV ontvangt naast haar Wajong uitkering (aanvulling tot sociaal minimum), hou er dan wel rekening mee dat voor deze toeslag wel wordt gekeken naar jullie gezinssituatie en gezamenlijk inkomen. Informatie over de toeslag vind je op http://tinyurl.com/32csq3o

Je vraag over het persoonsgebonden budget kan ik niet beantwoorden. Daarvoor kun je het beste contact opnemen met de gemeente.
Je vraag of de uitkering wordt meegeteld bij het aanvragen van een hypotheek, kun je het beste aan de hypotheekverstrekker stellen.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team

http://www.uwv.nl/webcare
uwv_webcare

Re: Ben spoor helemaal bijster

Berichtdoor skilltone » 14 jul 2010 19:44

Beste Rene,

Bedankt voor je antwoorden. Ik zal inderdaad bij de gemeente over PGB bekijken. Bedankt voor je snelle antwoord.

Met vriendelijke groet,

Martin
skilltone

Keer terug naar Vragen over uw uitkering