Afspraken UWV

U kunt hier uw vragen stellen over de WIA, Wao, Wajong, Ziektewet en WAZ.

Afspraken UWV

Berichtdoor Marieke02 » 21 jul 2010 09:34

Hier had ik de vraag gesteld wat er van mijn kant verwacht werd wanneer het erop ging lijken dat het UWV niet op tijd zijn afspraken na kwam. Dat heb ik verwijderd, maar ik kan wel vertellen wat ik weet inmiddels.

Het blijft voor mij nog steeds onduidelijk hoe het zit met de einddata voor beslissingen. Er staat overal dat er een einddatum zou zijn voor de eerste aanvraag, maar die kon ik niet in de brieven vinden. Er is wel een datum waarop de uitkering in zou gaan. maar als je de papieren laat opstuurt, geldt ook een termijn van 14 weken. En dat was dus een aantal weken na de ingangsdatum.

Het advies dat ik steeds kreeg was te blijven bellen. Het heeft me niet superveel geholpen, maar gelukkig waren de meeste telefonisten erg aardig. Uiteindelijk kreeg ik een nummer van een medewerker, die ik wel altijd kon bellen met vragen. Dat hielp enorm.

Pas in de laatste brief bleek er een proces begeleider te zijn geweest. Het zou handig zijn geweest die naam eerder te hebben geweten en daarmee contact te kunnen opnemen. Overigens valt dat begeleiden nogal tegen: alles heeft eindeloos op allerlei bureaus gelegen. Als ik niet zelf was blijven vragen naar dingen had er niemand écht naar mijn eigen oordeel gekeken volgens mij.

Kortom: het blijft vaag en onduidelijk. Maar het kan dus nuttig zijn om er zelf toch steeds maar weer achteraan te gaan. Het geeft dan in elk geval het gevoel dat je nog iets gedaan hebt. Het is ook wel frustrerend dat als je als aanvrager/ontvanger ook maar iets te laat bent, je wél direct een brief op dreigende toon krijgt en een soort van sanctie opgelegd. Ik had buiten mijn schuld de papieren niet op tijd kunnen versturen en kreeg daar een onprettige brief over van het UWV. Waarbij dus direct uitstel van de uitkering per dag (inclusief zaterdag en zondag) dat het later binnen was gekomen.

Ik denk ook dat de manier waarop je het UWV moet manen tot het nemen van een beslissing binnen twee weken, mensen erg afschrikt omdat het een sterke term is. Het voelt alsof je een hele sterke maatregel moet nemen. Ook is me niet duidelijk of de vergoeding die je krijgt als het UWV te laat is een echte vergoeding is of een voorschot op een eventuele uitkering.

Mijn advies dus: zorg dat je een telefoonnummer van iemand krijgt die met je zaak bezig is en blijf bellen!
Laatst bijgewerkt door Marieke02 op 17 aug 2010 09:49, in totaal 2 keer bewerkt.
Marieke02

Re: Afspraken UWV

Berichtdoor uwv_webcare » 22 jul 2010 10:02

Beste Marieke2,

Ik begrijp dat de beoordeling van je WIA-uitkering niet tijdig is afgerond.
Ik zou je graag willen helpen.

Kun je me een privé berichtje sturen met je telefoonnummer zodat ik contact met je kan opnemen ?

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
uwv_webcare

Keer terug naar Vragen over uw uitkering