Slapende WAO nooit meer wakker?

U kunt hier uw vragen stellen over de WIA, Wao, Wajong, Ziektewet en WAZ.

Slapende WAO nooit meer wakker?

Berichtdoor Jessy » 22 jul 2010 21:24

Met de ziekte MS heb ik al einge tijd een arbeidsgehandicapten status.
In theorie ben ik 80-100% verzekerd, maar in de praktijk laat ik zien dat ik door mijn werk maar een heel klein percentage "ziek"ben. 15-25%.
Ik werk 6 uur per dag bij mijn oude werkgever.Daarom heb ik een "slapende" wao.
Door de progressie van mijn ziekte is het noodzakelijk een stapje terug te doen, minder werken.
In overleg met mijn werkgever & bedrijfsarts heb ik het UWV verzocht een herkeuring te doen. Mijn slapende WAO wakker te schudden.
Een maal in de molen heb ik te horen gekregen dat wat ik wens niet mogelijk is via het UWV.

Uit correctheid naar mijn werkgever toe ben ik de afgelopen 5 jaar nooit langer dan 3 weken ziek geweest, de aanvullende ziektedagen corrigeerde ik met verlof uren. Hierdoor heeft het UWV geen MS gerelateerde ziekmeldingen ontvangen via mijn werkgever.
Dit om schade te beperken...dacht ik... :? Nu krijg ik de deksel op mijn neus....inspanning & beschaafdheid wordt niet beloond.

Dankzij de prettige samenwerking binnen ons bedrijf, ben ik in staat geweest om actief te blijven in het arbeidsproces.
Regels zijn regels, maar ik voel me nu meer ziek van de regels dan van mijn MS.
Wat kan ik doen, wat is dit onwijs vervelend ook voor mijn werkgever, wat zijn de mogelijke gevolgen, wat zijn mijn rechten? Blijf ik een WOA-er of ga ik nu in een nieuw fase naar een eventuele WIA?
Vreemd, ik ben en blijf helaas altijd ziek....ik weet me echt even geen raad.
Dit kan niet waar zijn.....met verdriet vraag ik om advies.... :(
Jessy

Re: Slapende WAO nooit meer wakker?

Berichtdoor Tessa » 27 jul 2010 13:31

Beste Jessy,

Wat ontzettend naar en vervelend voor jou, deze situatie. En natuurlijk financieel ongunstig voor je werkgever.

De regels zijn, dat je na vijf jaar weer opnieuw twee jaar wachttijd hebt voordat je herkeurd kunt worden voor de WAO. Je blijft gewoon in de WAO, ook na de herkeuring. Als je tenminste inderdaad 15-25% arbeidsongeschikt bent, en een kleine uitkering krijgt. Mocht je geen WAO-uitkering meer krijgen, dan kom je in de WIA terecht.
Het enige jammere is, dat de werkgever nu je loon die twee jaar moet doorbetalen. Minimaal 70% van het loon voor de uren dat je je ziek meldt. En verder volgens de regels van de CAO of het arbeidscontract.

Als je ziekmelding binnen die vijf jaar was gevallen, dan had je bij herkeuring na vier weken een hogere arbeidsongeschiktheidspercentage kunnen krijgen. En daarmee een hogere uitkering. En dan had je werkgever dus niet zoveel loon hoeven door te betalen. Want dat had verrekend kunnen worden met je hogere uitkering.
Maar helaas, er is nu niets meer aan te doen. Want het is niet mogelijk die vijf-jaarsregel te omzeilen.
Je zult je dus twee jaar lang ziek moeten melden voor een aantal uren. Na 21 maanden moet je dan opgeroepen worden voor een herkeuring voor de WAO. Of voor de keuring voor de WIA.

Het enige wat misschien mogelijk zou zijn, is om je met terugwerkende kracht ziek te melden, zodat de eerste ziekmeldingsdag binnen die vijf jaar valt. Of UWV dat zal accepteren is de grote vraag. Dat is afhankelijk van allerlei factoren, lijkt me. Hoe lang de vijf jaar om zijn. En hoe het zit met de status van de aanvraag voor herkeuring die je gedaan hebt.

Misschien is het een troost om te weten, dat je werkgever ontzettend blij mag zijn met een werkneemster als jij, die zich, ondanks MS, zo weinig ziek heeft gemeld.

Ik wens je sterkte!
Tessa

Re: Slapende WAO nooit meer wakker?

Berichtdoor abraxus » 30 jul 2010 12:42

Even een reactie dit is nu precies wat mij nu tegen houd om te gaan werken ik ben zelf 80-100 procent afgekeurd maar wil eigenlijk niet thuis blijven zitten ben zelf 32 jaar trucker geweest en wilde graag wat in die branche blijven doen en heb internet omgespit en wat leuks gevonden.
Heb hier mee mijn arbeids deskundige opgezocht en het hem voorgesteld maar ik moest wel een opleiding volgen en heb die ook gedaan en is door UWV betaald ben geslaagd en heb zelfs een werkgever gevonden die me in dienst wil nemen 20 uur in de week.
Maar nu komt het als ik ga werken gaat mijn uitkering omlaag maar is geen probleem heb ik vrede mee maar dat ze daarna ook nog mijn procenten die ik afgekeurd ben omlaag gaan brengen terwijl mijn armen nooit meer goed worden gaat me een beetje te ver wat als het goed gaat en ik werk nog misschien wel 15 jaar dan is er niks aan de hand maar wat als het na 7 jaar niet meer gaat moet ik weer twee jaar thuis gaan zitten en opnieuw gekeurd worden dacht het niet he dan blijf ik zo wel thuis en heb nergens geen problemen mee
Ik vindt het heel jammer dat het zo moet gaan maar als het UWV niet van mijn procenten af kan blijven die ik afgekeurd ben waar zijn ze dan mee bezig zal wel weer een of ander intelligent figuur aan bureau bedacht hebben maar zo nemen ze je toch gewoon de zin om tegaan werken weer weg niet dan ????
Ben blij dat ik het van tevoren in gezien heb ze beloven je gouden bergen en de eerste 5 jaar heb je er ook wel wat aan maar ik kijk verder en als ze me dat niet zwart op wit kunnen garanderen dat ik gewoon weer mijn ouwe status behoud in de wao ja jammer dan, dan ga ik zo wel genieten van mijn leven en af en toe links en rechts wat klussen dan kom ik er ook wel.
En Jessy heel veel sterkte gewenst in deze oneerlijke strijd die U toch niet kunt winnen en ik begin er nog niet meer aan dan hoef ik hem ook niet te winnen veel succes
abraxus

Keer terug naar Vragen over uw uitkering