Archief: Laat uw mening weten over deze stelling!

In het kader van het project Sterk naar Werk.
Vragen over je rechten en plichten bij ziekte en werk, arbodienst, bedrijfsarts etc.

'Een gezondheidscentrum is er om mensen te genezen en niet om mensen naar werk te begeleiden.'

Mee eens
3
33%
Oneens
4
44%
Anders, namelijk (plaats uw reactie)
2
22%

Totaal aantal stemmen : 9

Archief: Laat uw mening weten over deze stelling!

Berichtdoor Peter L. » 08 mei 2009 11:43

Welderforum is benieuwd naar je mening. Regelmatig zullen er polls worden geplaatst waar je op kunt reageren.

De eerste stelling : 'Een gezondheidscentrum is er om mensen te genezen en niet om mensen naar werk te begeleiden.'

Als er een nieuwe stelling wordt geplaatst worden de oude in het archief geplaatst bij de onderwerpen.
Peter L.

Re: Doe mee met onze poll en laat uw mening weten!

Berichtdoor Istvan » 12 mei 2009 15:38

Niet mee eens, ik ben blij dat mijn huisarts heeft meegdacht in mijn problemen. Ik liep steeds vast in mijn werk en kwam in de wao met psychische klachten. Mijn huisarts kent mij goed en stelde mij voor eens na te denken over zelf beginnen omdat ie toch wel wist dat ik niet voor een baas kan werken op de lange termijn.
Istvan

Berichtdoor wim » 29 mei 2009 11:35

Gedeeltelijk mee eens. het een kan met het ander te maken hebben. een goede begeleiding bij reïntergratie is van belang (denk aan Wet Poortwachter).
Er zijn veel instanties welke te ver van elkaar verwijderd zijn (niet fysiek, maar in samenwerkingsverband); wel al belandt een klant in een bureaucratische molen.
Tevens zie ik te vaak dat een bedrijfsarts niet of te weinig op de hoogte is van de werkzaamheden bij een bedrijf; vooral wanneer (bedrijfsarts)kennis wordt ingehuurd bij derden, welke de reïntergratie vertragen.
wim

Berichtdoor petra » 29 mei 2009 15:49

ik ben het geddeltelijk mee eens
om je werk te kunnen ( blijven) doen heb je een goede gezondheid nodig
er zou beter samengewerkt moeten worden tussen artsen en arbeidsdeskundigen
ellende kun je hebben..
als je het eerst zelf hebt bedacht

Petra
petra

Berichtdoor ekoreman » 30 mei 2009 11:17

Het ligt er, wat mij betreft, helemaal aan wat de aard en status van de ziekte is. Ik mijn geval, MS patient, had ik veel gehad aan hulp bij reintegrqatie in het arbeidsproces. Kortom, uiteraard is de begeleiding van het ziek zijn primair het doel, maar kan hulp bij het vinden van passend werk een erg welkome en nodige aanvullig zijn.
ekoreman

Berichtdoor Eita » 02 jun 2009 12:46

Ik vind er een tegenstelling in de poll zitten. Een "bedrijfs"arts waar ik mee te maken heb, is gebonden aan een werkgever, een bedrijf. Hij is derhalve gebaat bij snel herstel van medewerkers. Haalt een bedrijfsarts niet de gestelde doelen, dan zal de werkgever overstappen op een andere arbodienst. Zo heb ik er al 4 versleten..................

Dus een bedrijfsarts die niet door een bedrijf wordt betaald, is geen bedrijfsarts. Met mijn huisarts heb ik een prima (vertrouwens)band. Zij kent mij al jaren en weet door de jaren heen hoe mijn situatie is. Waarom geen samenwerking?

Ik zou geen behoefte hebben aan een arts die specifiek zich richt op gezondheid en werk. Ik denk dat het idee om een "bedrijfs"arts in een gezondheidscentrum te laten werken ontstaan is uit het gebrekkige contact tussen artsen en bedrijfsarten en keuringsartsen! Weer een schakel erbij, weer je verhaal vertellen.......

Dat een bedrijfsarts of keuringsarts op basis van een gesprek van 30 of 60 minuten een oordeel uit moet spreken over ziekte of gezondheid en over arbeids(on)geschiktheid, vind ik werkelijk van de zotte.

Dus: samenwerking en geen schakel of functionaris erbij!
Eita

Re: Archief: Laat uw mening weten over deze stelling!

Berichtdoor Gérard » 25 mei 2010 15:36

Helemaal eens met Eita; heb ook ervaring met 4 bedrijfsartsen, waarvan slechts één van 'n adequate medische en redelijk praktijkinzicht blijk gaf. Het is ook hier: WIE BETAALT, BEPAALT! Het bedrijfsbelang en de scoringsdrift, of behalen van de afgesproken "targets" van de bedrijfsartsen staan voorop, NIET de gezondheidstoestand van de medewerker. Pas als bijv. bij véél te hoge omgevingstemperatuur in de werksituatie verschillende mededewerkers zich onwel voelen, komt, nadat het kernprobleem al langere tijd bekend is, de bedrijfsarts met moeite in beweging. De de treffen maatregelen laten dan nog geruime tijd op zich wachten om "budgetredenen": de mens ondergeschikt aan het slijk der aarde, opdat de managers slechts op het behalen van hun eigen doelen zijn gericht.
De bedrijfsartsen dragen slechts een "adviesverantwoordelijkheid", what ever this may be!! maar wat wel stevig wordt betaald en waarvoor, ze bij missers, niet aansprakelijk zijn. De nadelige effecten op ALLE fronten (gezondheid, financieel, sociaal etc) komen op het bordje van de werknemer.
Gérard
Gérard

Re: Archief: Laat uw mening weten over deze stelling!

Berichtdoor Ray » 22 aug 2010 18:32

@ Gerard.

Helemaal mee eens ! Dit zou net zo goed mijn bericht kunnen zijn ... :-)

Wij Wn's zijn altijd ondergeschikt aan het welvaartsbelang van het bedrijf waarin we zitten op tactisch niveau gezien en inzoomend op het individu op de bonuskansen van onze manager, die alleen wordt afgerekend op commerciele targets en NIET het kwalitatieve aspecten als het welzijn van zijn Wn's en zeker niet van die ENE zieke die net " buiten de boot" valt en lastig drukt op zijn agenda en activiteiten.

Er is meer effectieve en adequate begeleiding nodig van deze individuen met desnoods een casemanager die van BUITEN de organisatie komt vb het UWV en dus niet op de payroll of anderszijds in belang verwikkeld is aan organisatie.
Ray

Keer terug naar Ziekte en werk