Verzuimadviseur stuurt mij niet naar bedrijfsarts

In het kader van het project Sterk naar Werk.
Vragen over je rechten en plichten bij ziekte en werk, arbodienst, bedrijfsarts etc.

Verzuimadviseur stuurt mij niet naar bedrijfsarts

Berichtdoor Varisha » 15 jul 2010 11:02

Goedemorgen,

Sinds een week ben ik ziek thuis ivm lichamelijke klachten die door stress zijn ontstaan, de stress komt
door de werkdruk.

- Ik ben naar de huisarts geweest en die vertelde mij dat ik tegen overspannen aan zit en dat ik dit met
de bedrijfsarts moet bespreken. Deze zou dan met mij bekijken hoe we dit gaan aanpakken.
- Vervolgens vraag ik op kantoor per mail het nummer van de bedrijfsarts
- Per mail ontvang ik een reactie van een meneer die zich verzuimadviseur noemt en vraagt contact op te
nemen
- Ik bel naar deze meneer en het gesprek laat bij mij een verwarrende indruk achter, nl. omdat ik in de eerste
instantie niet wist wat een verzuimadviseur is en ik dacht dat dat gewoon hetzelfde als een arboverpleegkundige was.
- Deze meneer stelt mij diepgaande medische vragen en concludeert vervolgens dat ik stressgevoelig ben en dat ik
maandag maar weer aan het werk moet voor halve dagen en dat ik mijn werk moet aanpassen.
- Deze meneer baseert zijn oordeel vooral op mijn verleden waarin ik een traumatische ervaring heb gehad eventjes psychische hulp heb gehad, dit is inmiddels 9 jaar geleden en ver achter mij en mijn huidige stressklachten hebben alleen met werk te maken en niet met privé.
- Er wordt niet geluisterd naar mijn verzoek om een bedrijfsarts en zegt weer dat ik maandag moet komen.

Ik voel mij absoluut nog niet in staat om al te beginnen met werken, en ik ben wel bereid wanneer ik mij beter voel uiteraard te gaan, maar ik zou graag willen weten wat ik hiermee nu verder moet doen. Pas later is het doorgedrongen dat deze meneer niet van de arbodienst is en op jullie website las ik dat hij niet eens mij mag vertellen of ik wel of niet mag werken, maar dat is wel gebeurt en als ik nu niet iets doe moet ik maandag gaan terwijl ik daar nog niet klaar voor ben.

Kan iemand mij hierin een helder advies geven?
Varisha

Re: Verzuimadviseur stuurt mij niet naar bedrijfsarts

Berichtdoor Tessa » 15 jul 2010 12:36

Beste Varisha,

Inderdaad een verwarrende ervaring. Want wat “de verzuimadviseur” voor status heeft, is onduidelijk. Weet je zeker dat het geen medewerker van de arbodienst is? Of is het een medewerker van jullie bedrijf?
Alleen een bedrijfsarts of arbo-arts kan beoordelen of je al dan niet in staat bent om weer aan het werk te gaan.
Dus allereerst zul je moeite moeten doen om erachter te komen of je werkgever een contract heeft met een arbodienst. Als dat het geval is, zul je daar moeten vragen naar de bedrijfsarts of arbo-arts. Als er geen contract is met een arbodienst, moet de werkgever een bedrijfsarts of arbo-arts inhuren om medische uitspraken doen. Daaronder wordt ook verstaan of je al dan niet in staat bent om te werken. Wat je vóór maandag al kunt doen, is: contact opnemen met Personeelszaken of degene die dergelijke zaken behandelt en proberen erachter te komen hoe het zit.
Kom je er niet achter, dan kun je een aangetekende brief sturen, waarin je uitlegt, dat je niet in staat bent om te werken en dat je verzoekt om contact met een bedrijfsarts.
Bewaar de kopie goed.

Wat je hebt ondervonden, roept een aantal vragen bij me op. Om erachter te komen wat voor jou de beste handelwijze zou zijn, zou coaching een goede optie kunnen zijn. Zie: weldercoaching.

Sterkte en succes!
Tessa

Berichtdoor Varisha » 15 jul 2010 13:19

Beste Tessa,

Hartelijk dank voor je reactie.
De verzuimadviseur is gewoon in dienst bij het bedrijf waar ik voor werk. Ik dacht dat alle bedrijven
een contract met een arbo-dienst hadden en daarom heb ik dat niet onderzocht en van het bestaan van een verzuimadviseur
wist ik ook niet. Daar ben ik dus gisteren achter gekomen.

Ik zal proberen uit te vinden of er inderdaad een arbo-dienst is en een afspraak maken met een bedrijfsarts/arbo-arts. Door dit hele gedoe voel ik mezelf nog beroerder. Ik had inderdaad in de eerste instantie vanmorgen gebeld voor coaching, maar omdat ik een specifieke vraag had, werd mij eerst geadviseerd mijn vraag even hier te stellen, ik zal toch even een afspraak maken voor de coaching.

Dank je wel Tessa.
Varisha

Berichtdoor Varisha » 16 jul 2010 11:07

Beste Tessa,

Ik heb zojuist een aangetekende brief gestuurd waarin ik bezwaar aanteken tegen het oordeel.
Ik wacht even af en mocht het toch niet goed gaan na de brief, dan maak ik toch nog een afspraak met de coaching.

De reden waarom ik dat doe, is omdat ik een contract heb tot 30 september a.s. en ik wil daar niet meer blijven. Ik ben bezig met een inschrijving voor een HBO opleiding en wil dat gaan doen, en ik wil hier niet zo zwaar meer aan tillen. Het liefst zou ik
in alle harmonie willen werken totdat ik weer naar school ga, echter lukt mij dit op het moment niet. Ik vind het erg jammer dat het zo moet gaan, maar ik wil hier niet het onderste uit de kan gaan halen, omdat ik er klaar mee wil zijn als ik hier wegga. Als ik me nu in allerlei bochten ga wringen om hun te laten zien dat ik echt ziek ben, word ik daar nu nog zieker van. Dus ik kijk even wat de brief mij gaat brengen, en dan zie ik verder.

Ik zal je op de hoogte houden.

Groet, Varisha
Varisha

Berichtdoor Tessa » 19 jul 2010 12:40

Prima, Varisha!
Heel goed dat je zo duidelijk weet wat je wilt en hoe je hiermee omgaat!
Succes met alles.
Tessa

Keer terug naar Ziekte en werk