verplicht ziek vanuit werkgever?

In het kader van het project Sterk naar Werk.
Vragen over je rechten en plichten bij ziekte en werk, arbodienst, bedrijfsarts etc.

verplicht ziek vanuit werkgever?

Berichtdoor laura040480 » 29 jul 2010 11:44

Ik heb een vraagje:

Ik moet van mijn werkgever verlicht ziek zijn en naar de arbo.
Punt is dat er al een tijdje dingen spelen op het werk en ik al meerdere malen heb aangegeven het doelwit te worden wat lijkt op pesterijen. Er worden rare dingen met mijn klanten gedaan, bestanden worden verwisseld enz. dit bij werkgever aangegeven . Mijn leidinggevende heeft er weinig mee gedaan en degene erboven is het nu aan het uitzoeken.
Punt is alleen dat ik volgende week een contractbespreking zou hebben en die is nu verplaatst. Ze geven zelf aan dat ik mij absoluut niet druk hoef te maken en hebben een mail gestuurd dat ik mijn dagelijkse dingen even opzij moet zetten en aan mij zelf moet denken.

Naast dit alles zijn mijn vriend en ik na 10 jaar ook uit elkaar en ben ik aan het verhuizen. Ook om die reden willen ze dat ik thuis blijf.

Maar eigenlijk wil ik gewoon werken, voel mij nu gestraft.
Kan je werkgever je verplichten ziek thuis te blijven en wat als dit een trucje is om mijn contract zo niet te verlengen?

Graag reactie, maak mij zorgen en wordt een beetje rusteloos hiervan, lijkt wel of ze aan het rekken en strekken zijn, want arbo arts neemt ook maar geen contact op!
laura040480

Re: verplicht ziek vanuit werkgever?

Berichtdoor Tessa » 02 aug 2010 12:16

Hoi Laura,

Wat ingewikkeld voor je allemaal, met die rare dingen met klanten en bestanden. En dan ook nog privé een lastige periode.

Om antwoord te geven op je vragen:

Alleen een bedrijfsarts kan beoordelen of je al dan niet ziek bent. Een werkgever kan je niet verplichten om je ziek te melden. Maar ze kunnen je natuurlijk heel goed aanraden om het even rustig aan te doen en niet te komen werken. Daar zijn ze vrij in.
Als je een tijdelijk contract hebt, mag de werkgever het gewoon af laten lopen. Er is geen enkele verplichting om het contract te verlengen. Daarvoor hoef je echt niet ziek gemeld te zijn. Dus het lijkt me onwaarschijnlijk, dat ze je ziek willen hebben om je contract niet te verlengen.

Je kunt trouwens proberen om zelf een afspraak met de bedrijfsarts te maken. Misschien gaat het dan sneller.

Je moet zelf beoordelen wat in jouw situatie handiger en prettiger is: óf moeite doen om je niet ziek te melden óf erin meegaan wat je werkgever wil: namelijk dat je het rustig aandoet.

Succes om de juiste weg te kiezen en sterkte met alles!
Tessa

Keer terug naar Ziekte en werk