Kun je en mag je solliciteren als je in de ziektewet zit?

Veel mensen vinden solliciteren niet makkelijk. Dat geldt extra als u een handicap of ziekte hebt (gehad).

Kun je en mag je solliciteren als je in de ziektewet zit?

Berichtdoor Monk » 18 maart 2009 19:54

Ik zit nu al even in de ziektewet. Heb er veel problemen door... :roll:
Kan ik wel solliciteren nu, ze zitten toch niet te wachten op iemand met gezondheidsproblemen? Ik heb ten eerste nog geen definitieve diagnose en ten tweede zit ik nog niet in de herstelfase. Momenteel werk ik wel weer op atb basis maar vraag niet hoe.
En wat als de sollicitatie niet lukt, komt dit dan niet raar over bij mijn huidige werkgever? Stel dat ze daar informatie gaan opvragen......
Monk

Re: Kun je en mag je solliciteren als je in de ziektewet zit?

Berichtdoor Peter L. » 20 maart 2009 12:56

Beste Monk,

Je kunt zeker solliciteren als je in ziektewet zit, in principe is dat geen probleem. Je gezondheidsklachten spelen mogelijk wel een rol, dus je moet goed nadenken of je het werk aan kunt gezien je beperkingen. Wat wel een rol speelt is dat je een arbeidscontract hebt met je werkgever. Hij mag dus van je verwachten dat je er alles aan doet om je oude functie op te pakken. En omgekeerd mag je ook verwachten dat je werkgever er alles aan doet om daar aan mee te werken.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk waarom je nu zou willen solliciteren, je bent immers ziek op dit moment en je zit nog niet in de herstelfase.

Stelt de werkgever deze eis aan je? Als dat zo is dan is het goed om te realiseren dat je werkgever ook zijn best moet doen. En daar hoort -niet direct- solliciteren naar een andere functie bij. Dat is uiteraard wel een mogelijkheid. Maar dan moet ook duidelijk zijn dat je niet meer je oude werk kunt doen. En je werkgever moet ook geen andere functie kunnen bieden in het bedrijf. In dat geval zou je begeleid kunnen worden naar ander werk door bijvoorbeeld een re-integratiebedrijf. Voor alle duidelijkheid: je bent dus niet verplicht om te solliciteren. Daarbij verwacht ik ook niet direct dat een werkgever een andere werkgever gaat opbellen waarom hij niet een bepaalde sollicitant niet heeft aangenomen. Dat is immers de keuze van die werkgever. En daar kunnen meerdere redenen voor zijn zoals het niet passen in het team, geen goede opleiding voor de functie, partimefactor etc. etc.

Kun je hier verder mee?

Monk schreef:Ik zit nu al even in de ziektewet. Heb er veel problemen door... :roll:
Kan ik wel solliciteren nu, ze zitten toch niet te wachten op iemand met gezondheidsproblemen? Ik heb ten eerste nog geen definitieve diagnose en ten tweede zit ik nog niet in de herstelfase. Momenteel werk ik wel weer op atb basis maar vraag niet hoe.
En wat als de sollicitatie niet lukt, komt dit dan niet raar over bij mijn huidige werkgever? Stel dat ze daar informatie gaan opvragen......
Peter L.

Berichtdoor Monk » 20 maart 2009 14:37

Ik ben aan het solliciteren omdat ik onder gezet word. Ik mag me straks niet meer ziek melden, en ik kan naar mijn idee de volledige functie niet meer aan. Een gedeelte wel maar daar wil de werkgever niet in mee gaan, en ook niet in aanpassingen. Nu insinueren ze dat ik het niet meer naar mijn zin heb in mijn beroep, dat heb ik wel, alleen kan ik een bepaald deel van mijn beroep niet aan en daar loop ik steeds op stuk. Letterlijk dus nu.
Zodra ik ben beter gemeld zien ze me ook als 100% beter, daar zit 'm de kneep, terwijl ik chronische ziektes heb!!
Monk

Berichtdoor Peter L. » 20 maart 2009 15:11

Beste Monk, snap je vragen nu beter. Jammer dat je werkgever niet echt mee gaat in je ervaringen. Voor wat betreft sollicitatie is het in ieder geval wel zo geregeld dat je nieuwe werkgever geen gezondheidsvragen mag stellen. En hij mag ook niet aan je oude werkgever vragen hoe het met je ziekteverzuim zat.

Het is een lastig dilemma als je gaat solliciteren; vertel je wel of niet over je gezondheidsklacht. Op de website www.vraagwelder.nl kun je meer daarover lezen. En er is een brochure uit over dit dilemma. Je kunt dat op deze site bestellen. Succes en sterkte verder.
Peter L.

Keer terug naar Solliciteren met chronische ziekte of handicap