Voordelen voor de werkgever?

Veel mensen vinden solliciteren niet makkelijk. Dat geldt extra als u een handicap of ziekte hebt (gehad).

Voordelen voor de werkgever?

Berichtdoor Benno » 15 dec 2008 16:25

Dag, ik weet niet of ik deze vraag kan stellen op deze plek maar ik probeer het toch maar. Niet geschoten is altijd mis toch? Misschien dat iemand dan wel weet waar ik die vraag kan stellen of een antwoord heeft. Ik heb gesollicteerd bij woningbedrijf, hartstikke leuke functie waarbij ik veel met mensen om moet gaan. Volgens mij een hartstikke leuke baan waar ik veel zin in heb. Ik heb uitnodiging gekregen voor een solliciatiegesprek voor volgende week. Dus reacties graag voor deze week graag! Het UWV heeft mij wel eens vertelt dat een werkgever voordelen heeft als hij mij in dienst neemt. Welke zijn dat? En wanneer zal ik daar over beginnen? Ben in 2005 arbeidsgeschikt verklaard bij de beoordelingen waar zoveel om te doen is geweest.
Benno

Re: Voordelen voor de werkgever?

Berichtdoor Early » 17 dec 2008 13:49

Dag Benno,

Er zijn een aantal regelingen die het voor de werkgever aantrekkelijker maken om iemand met een arbeidsongeschiktheidsuitkering in dienst te nemen of te houden. Deze regelingen zorgen ervoor dat de werkgever niet veel extra kosten hoeft te maken als hij je in dienst neemt.
De werkgever kan:

1. Korting op WAO- en WW-premies krijgen;
2. Weinig kosten maken bij ziekte. Omdat het UWV in de eerste 5 jaar dat je in dienst bent, je loon doorbetaalt bij ziekte (no risk polis);
3. Vergoeding krijgen voor extra kosten, zoals subsidies voor werkplekaanpassingen of de aanschaf van hulpmiddelen die je als werknemer later niet mee
kunt nemen als je ergens anders gaat werken;
4. gebruik maken van een Proefplaatsing. Dit houdt in dat de werkgever je dan maximaal 3 maanden lang gratis op proef in dienst kan nemen.
Tijdens de proefplaatsing krijg je geen loon, maar behoudt je je uitkering.
Voorwaarden zijn dat:
1. De werkgever de bedoeling moet hebben om je na afloop aan te nemen;
2. En het moet gaan om een contract voor minstens 6 maanden voor hetzelfde aantal uur als je op proef bij de werkgever hebt gewerkt. Ook moet hij een ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering voor je afsluiten.

Meer informatie over de voordelen voor de werkgever vind je op http://www.uwv.nl/particulieren/arbeids ... index.aspx

Op het moment dat je inschat dat de mogelijkheid van premiekorting en subsidies de werkgever over de streep kunnen trekken is het verstandig om daar over te beginnen. Zorg dan dat je van tevoren precies weet waar jij en je toekomstige werkgever recht op hebben.
Early

Berichtdoor Benno » 17 dec 2008 14:02

He Early,

bedankt! Best ingewikkeld nog. Ik zag dat ze op de UWV site ook een folder hebben staan die ik kan meenemen. Maar als ze nu geïnteresseerd zijn en meer info willen, kunnen ze dan met Welder bellen? En eigenlijk zeg adviseer je dus ook om niets te zeggen als het niet nodig is. Kan het ook nadelen hebben als ik niets zeg?
Benno

Berichtdoor Early » 18 dec 2008 15:11

Hallo,

Ja, werkgevers kunnen voor meer informatie over korting en subsidies contact opnemen met de advieslijn VraagWelder. De advieslijn is op het nummer 0900-4800300 te bereiken. Daarnaast kunnen werkgevers op de site van het UWV ( http://www.uwv.nl/particulieren/arbeids ... index.aspx) meer informatie vinden over deze subsidies. De werkgevers kunnen dit regelen door contact op te nemen met het UWV via het nummer 0900 9295 (speciaal voor werkgevers).

Alleen als er geen directe relatie is tussen je gezondheid en je werk. Dan hoef je je gezondheid niet ter sprake te brengen. Kies je ervoor om niets over je gezondheid te vertellen, terwijl dat voor het uitvoeren van de functie wel belangrijk is? Dan kom je je verplichting ook niet na om namelijk zaken die van belang zijn voor je functioneren te vermelden. In het uiterste geval kan ontslag op staande voet volgen als je zoiets belangrijks hebt verzwegen.
Een ander nadeel in deze situatie kan zijn dat je, als je kiest om niet over je gezondheid te vertellen, later ook voorzichtig moet zijn met informatie over je ziekte(verleden) tegenover collega's en leidinggevenden.
Early

Berichtdoor Benno » 20 dec 2008 18:40

Hé bedankt, hier kan ik wel wat mee, nou maar hopen dat die baan doorgaat!
Benno

Keer terug naar Solliciteren met chronische ziekte of handicap