Bijstandsuitkering en levensverzekering

Hier kunt u vragen stellen over het afsluiten van overlijdensrisico-; levens-; WGA-hiaat-; en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen.

Bijstandsuitkering en levensverzekering

Berichtdoor hendrik hol » 28 apr 2009 14:14

Beste Forumleden,

Sinds 31 oktober 2008 ontvang ik een bijstandsuitkering via de Dienst Werk en Inkomen van de Gemeente Amsterdam. Dat is een bedrag van ongeveer € 850 per maand.
Nu ontving ik de vorige week een brief van de Dienst Werk en Inkomen van de Gemeente Amsterdam waarin gesteld wordt dat ze een deel van mijn reeds uitgekeerde bijstandsuitkering terug willen vorderen. Dit omdat mijn vermogen volgens hen hoger ligt dan € 5.325. Dit omdat ik een levensverzekering heb die een hoger bedrag waard is dan mijn eigen vermogen. Deze verzekering was overigens op de hoor hen gestelde datum (aanvraag datum 31 oktober 2008) niet uitgekeerd en stond ook niet ter mijn beschikking. Mijn echte vermogen (dat wil zeggen geld waarover ik op die datum kon beschikken) was overigens nihil.

Blijkbaar is het de wet, maar ik vraag mij af, of dit daadwerkelijk klopt, mag en kan.

Enfin. Ik heb dringend juridisch advies nodig. Is er iemand die mij van dienst kan zijn, of weet iemand een jurist die mij tegen een redelijke vergoeding (het liefst gratis) kan adviseren?

Met dank voor een reactie.

Hendrik Hol
hendrik hol

Re: Bijstandsuitkering en levensverzekering

Berichtdoor sherryl » 04 mei 2009 13:43

Hallo Hendrik,

Je vraag is of het klopt en mag wat jou is overkomen?

Ja, de afkoopwaarde van een levensverzekering kan meetellen als vermogen. De afkoopwaarde is het bedrag dat wordt uitgekeerd bij voortijdige beëindiging van een levensverzekering. Waarom is dit zo? De bijstand is een sociale voorziening. Het is bedoeld voor mensen die op geen enkele andere mogelijkheid aan inkomen kunnen komen. Je mag daarom niet teveel vermogen hebben.

Ik adviseer je om contact op te nemen met Sociaal Raadslieden. Deze kun je vinden op de website www.sociaalraadslieden.nl. Zij kunnen je advies geven op (sociaal) juridisch gebied. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Sociaal Raadslieden kunnen voor je nagaan of DWI in jouw geval rechtmatig heeft gehandeld.
sherryl

Keer terug naar Afsluiten van levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen