verplicht melden dat je ziek bent?

Hier kunt u vragen stellen over het afsluiten van overlijdensrisico-; levens-; WGA-hiaat-; en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen.

verplicht melden dat je ziek bent?

Berichtdoor geertje » 31 jul 2009 10:25

Ik weet niet precies of dit de plaats is waar ik de vragen moet stellen maar zag geen andere plaats.
Er is bij mij MS geconstateerd maar ik werk nog gewoon volledig gelukkig. Nu willen wij een huis gaan kopen en zullen dus een hypotheek moeten aanvragen en afsluiten. Moet ik bij het aanvragen van de hypotheek melden dat ik MS heb? Ik weet natuurlijk wel dat ik voor het afsluiten van een levensverzekering de vragen eerlijk moet beantwoorden en zal het daar dus moeten melden, ook al werk ik volledig.
Moet je het ook melden bij de bank?
Hoe zit het eigenlijk als bij mij MS was geconstateerd als we bijv. het huis en de verz. vorig jaar hadden gekocht. Moet je dan ook aan de verz. melden dat er MS is geconstateerd of moet dat alleen bij het afsluiten?
Al schrijvende bedenk ik opeens, nu er bij mij MS is geconstateerd, hoe zijn dan de officiële regeld.
Moet je tijdens een sollicitatie melden dat je MS hebt, ook als je gewoon 100% werkt?
Moet ik nu ook het CBR melden dat ik MS heb (zonder beperkingen gelukkig)?
Heeft het gevolgen als ik het niet meld bij het CBR, een lopende verzekering enz.?
Het zijn wel veel vragen zie ik nu, maar al typende komen er opeens heel veel onzekerheden naar boven. Ik hoop dat u antwoord kan geven.
geertje

Re: verplicht melden dat je ziek bent?

Berichtdoor Peter L. » 11 aug 2009 15:42

Beste Geertje,

Je hebt MS maar je hebt daar eigenlijk niet echt last van. Je hebt daar een paar vragen bij. Ik loop ze even na:
1. Moet je het ook melden bij de bank?
Nee, dat hoef je niet te melden bij de bank. Maar de bank zal wel willen dat je een verzekeraar neemt voor een levensverzekering. En die zal je een gezonheidsvragenlijst voorleggen die je naar waarheid moet invullen. In dat geval komt de verzekeraar er wel achter dat dit gezondheidsprobleem speelt. Ik raad je aan daarbij positief medische informatie te geven van je behandelaar; denk bijvoorbeeld er aan dat het nu pas aan het licht komt.

2. Als je de verzekering hebt afgesloten hoef je niets te melden. Dat is pas het geval als je wel al de gezondheidsverklaring hebt opgestuurd en je in afwachting bent van acceptatie. Nieuwe kalchten moet je dan melden bij de verzekeraar.

3. Tijdens een sollicitatie hoef je in deze situatie niet te melden dat je ms hebt. De reden daarvoor is je geen klachten hebt. De klachten kunnen dus ook niet van invloed zijn op je werk. Daarom hoef je niets te vertellen.

4. Ja u moet het wel melden aan het CBR, u wordt dan uitgenodigd door een arts die je rijvaardigheid gaat testen. Omdat je geen klachten hebt zul je waarschijnlijk geen problemen krijgen. Doe je dit niet en veroorzaak je een ongeval dan kan dat vervelende gevolgen hebben omdat je dan mogelijk niet verzekerd bent. Maar wel aansprakelijk.

Ik hoop dat ik je voldoende antwoord heb kunnen geven; veel succes met de aanvraag voor de levensverzekering en de hypotheek!
Peter L.

Keer terug naar Afsluiten van levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen