Voortzetten collectieve verzekeringen

Hier kunt u vragen stellen over het afsluiten van overlijdensrisico-; levens-; WGA-hiaat-; en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen.

Voortzetten collectieve verzekeringen

Berichtdoor Dees » 27 okt 2009 21:09

In 2007 kreeg ik de diagnose borstkanker. Ik ben hiervoor behandeld. Toen ik weer aan het werk ging, ben ik van werkgever gewisseld. Mijn nieuwe werkgever (een grote werkgever) heeft een aantal (voor mij) aantrekkelijke collectieve verzekeringen (zorgverzekering, WGA en ANW-hiaatverzekering). Van de zorgverzekering heb ik wel gegevens, van die andere twee heb ik geen polisblad of nadere informatie. Die verzekeringen zijn voor mij heel erg relevant omdat ik kostwinner ben en een jong kind heb.

Nu krijg ik een interessant aanbod voor een nieuwe baan bij een nieuwe werkgever. Kan ik uit de collectieve verzekeringen gegooid worden of kan ik ze op individuele basis voortzetten? U begrijpt dat ik met mijn ziekteverleden voor alle drie de verzekeringen geweigerd zal worden.

Ik meen me te herinneren dat er een manifest oid bestond tussen verzekeraars dat je collectieve verzekeringen op individuele basis kunt voortzetten.

Ik heb geen nadere gegevens over die WGA- en ANW-hiaat-verzekering. Hoe moet ik dat dan aanpakken als ik inderdaad van werkgever besluit te veranderen?
Dees

Re: Voortzetten collectieve verzekeringen

Berichtdoor Tessa » 29 okt 2009 15:37

Beste Dees,

Het overstappen naar een nieuwe werkgever is qua verzekeringen nog altijd een lastige situatie voor mensen met een medisch verleden of aandoening. Dus heel terecht dat je wat dit betreft op je hoede bent.

Of de mogelijkheid bestaat de verzekering individueel voort te zetten, zou je kunnen informeren bij de verzekeraar of het pensioenfonds waar de verzekering loopt. Voor zover wij weten is dit bijna nooit mogelijk. Het gaat altijd om collectieve verzekeringen die door de werkgever ten behoeve van medewerkers worden afgesloten.

Het is belangrijk om je goed te informeren over drie zaken:

1. Als de nieuwe werkgever ook een aanbod doet om deel te nemen aan het collectieve pakket, gelden er dan uitsluitingsclausules voor mensen met een medisch verleden of aandoening? In de kleine letters worden dit carenztijden, wachtijden of brandend huisclausules genoemd.
2. Zijn de regelingen van de ene verzekeraar (of pensioenfonds) en de andere verzekeraar (of pensioenfonds) ongeveer vergelijkbaar?
3. Welke verzekeraar of pensioenfonds is verantwoordelijk voor “”de schade”” als je onverhoopt zou uitvallen wegens ziekte? Is dat de verzekeraar/het pensioenfonds van de oude werkgever (uitlooprisico) of de verzekeraar/het pensioenfonds van de nieuwe werkgever (inlooprisico)? Het zou kunnen zijn, dat het uitlooprisico en inlooprisico niet goed op elkaar aansluiten en je dan juist helemaal geen dekking hebt. Dan is dat een groot risico.

Als je antwoord hebt op die vragen, kun je de afweging maken of je werkelijk van baan wilt veranderen vanwege de risico’s die je al of niet loopt.

Welder probeert op dit moment met de verzekeraars (het Verbond van Verzekeraars en de branche organisaties van Pensioenfondsen) tot een convenant te komen. Het gaat er daarbij om juist deze moeilijke situaties voor werknemers met een medisch verleden of aandoening makkelijker te laten verlopen. Jouw situatie is een goed voorbeeld hoe ingewikkeld het kan zijn. Als het meezit, zou dit convenant per 1 januari 2010 in moeten gaan. Of dit lukt, is de vraag.

Voor de zorgverzekering geldt: Iedere verzekeraar heeft acceptatieplicht voor de basisverzekering. Bij de aanvullende verzekeringen mogen de verzekeraars gezondheidsvragen stellen. Dit gebeurt in de praktijk tot nu toe bijna nooit. Alleen voor zéér uitgebreide verzekeringen of tandartsverzekeringen worden soms gezondheidsvragen gesteld en eventueel mensen uitgesloten.

Veel succes toegewenst met een eventuele overstap. Ik hoop, dat het geen problemen oplevert qua verzekeringen.
Tessa

Re: Voortzetten collectieve verzekeringen

Berichtdoor Peter L. » 30 okt 2009 16:46

Beste Dees,

Welder is op dit moment bezig samen met de KNMG en het Verbond van Verzekeraars een convenant op te nemen met diverse gedragsregels die de verzekeraars aangesloten bij het verbond zichzelf op gaan leggen. Er worden onder andere afspraken gemaakt over wanneer je recht hebt op een uitkering van WIA-hiaat verzekeringen. Er is namelijk een en ander te doen rond, wat verzekeraars noemen; zogenaamde `brandende huizen'. Een term die slaat op de wens om van een consument om een huis te willen verzekeren tegen de gevolgen van brand terwijl het huis reeds in de brand staat.

Ik raad je aan de berichtgeving op onze website te blijven volgen onder http://www.weldergroep.nl/actueel.

Groet,
Peter L.
Peter L.

Keer terug naar Afsluiten van levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen