Sarcoidose en arbeidsongeschiktheidsverzekering

Hier kunt u vragen stellen over het afsluiten van overlijdensrisico-; levens-; WGA-hiaat-; en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen.

Sarcoidose en arbeidsongeschiktheidsverzekering

Berichtdoor Marinus » 06 mei 2010 14:30

Sinds 1 januari 2010 ben ik als ICT consultant voor mijzelf begonnen. Heb als vangnet via het UWV een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten in afwachting van een definitieve verzekering. Heb nu de voorwaarde van accepteren terug gekregen. Hierbij worden de volgende beperking opgelegd: "Voor arbeidsongeschiktheid door of verband houdende met sarcoidose inclusief complicatie, bestaat geen recht op uitkering".
Door de longarts is er sarcoidse geconstateerd in mijn longen stadium III of IV begrijp ik uit de beschrijvingen en mijn gesprekken met de longarts.
Mijn vraag is moet of kan ik de uitsluiting specifieker maken of zijn er misschien andere mogelijkheden?
Marinus

Re: Sarcoidose en arbeidsongeschiktheidsverzekering

Berichtdoor Roumaysae » 10 mei 2010 12:01

Beste Marinus,

Wanneer je geheel of gedeeltelijk door een verzekeraar geweigerd wordt, dan heb jij recht op motivering. In jouw geval zegt de verzekeraar dat je verzekerd bent tegen arbeidsongeschiktheid, TENZIJ deze te maken heeft met sarcoidose. Kun je aangeven hoe specifiek je het wilt hebben? En heb je dit ook besproken met de verzekeraar? Wat zegt die erover?

Je zegt dat je al via UWV verzekerd bent tegen arbeidsongeschiktheid. Ik ga ervan uit dat het gaat om de vrijwillige verzekering van hen. Ben je hier wel volledig verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid? Is deze verzekering nog in stand? Je zou dan mogelijk gedeeltelijk bij UWV verzekerd blijven voor het gedeelte waar de verzekeraar jou heeft uitgesloten. Heb je hierover nagedacht?
Roumaysae

Berichtdoor Marinus » 11 mei 2010 15:04

Inmiddels om een motivering gevraagd, nog geen antwoord. Nu is het een algemene uitsluiting en ik zou op zijn minst verwachten dat alleen de longen uitgesloten zouden worden. Daarnaast zijn ook eventuele complicaties uitgesloten. Onduidelijk voor mij is hoever deze complicaties gaan. E.e.a. is nog niet besproken met de verzekeraar.

Wat het UWV betreft is dit inderdaad de vrijwillige verzekering die na twee jaar gaat uitkeren. Verzekerd is het maximum dagloon. Voor de aangevraaagde verzekering geldt twee maanden en een bedrag dat iets hoger is dan het dagloon. Daarnaast is het de bedoeling dat ingeval van uitval alleen gekeken zou worden naar het huidige beroep dit in tegenstelling tot het UWV. Ik zou niet weten op dit moment hoe ik e.e.a. zou kunnen combineren?
Marinus
Marinus

Berichtdoor Peter L. » 21 mei 2010 12:24

Beste Marinus,

Ik heb even meegelezen in deze discussie. Vandaar ook nog even mijn reactie. Ik begrijp er uit dat je nog wel kan begrijpen dat er niet uit wordt gekeerd mocht je uitvallen vanwege sarcoidose in de longen. Het lastige van sarcoidose echter is dat het een auto-imuumziekte is, die zich op meerdere manieren en op verschillende plekken in je lichaam kan (gaan) voorkomen. Daarom zal het lastig zijn om alleen op longsarcoidose te worden uitgesloten.

Voor wat betreft complicaties: ook dat kan ver gaan. Stel je krijgt prednison. Je wordt daar meestal zwaarder van. Je hebt dan ook een kans op het krijgen van diabetes. Aan dit soort complicaties moet je denken. De belangenvereninging van sarcoidosepatienten kan je wellicht wel een overzicht geven van de gevolgen van ziekte en medicatie.

Het kan handig zijn om te kijken of er andere manieren zijn om je te beschermen tegen inkomensgevolgens als je arbeidsongeschikt wordt. Je assurantietussenpersoon kan eventueel met je meedenken of er nog andere manieren zij het gat te dichten, denk bijvoorbeeld sparen, financiële buffer maken etc.

Veel succes!
Peter L.

Keer terug naar Afsluiten van levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen